20 – du kan testa allt!

HÄLSA

Testa högintensiv träning som till exempel ishockey och puckelpist!

Foto: P. Wixtröm
27-åroga alpinåkerskan Anja Pärson gör helt rätt i att prova äventyrliga träningsformer.

TÄNK SÅ HÄR: 20-årsåldern är äventyrets tid. Passa på att utnyttja det även i träningssammanhang.

Våga testa nya grejer. Våga ta i. Våga ta risker. Här är kroppen mycket stark rent fysiskt. Men ok, du är inte odödlig. Det finns fortfarande en risk för skador i den här åldern. Även om kondition är färskvara så bygger du upp en bra grund här. Nu har du vuxit klart. Satsa på att bygga upp din bålstabilitet.

MATEN: Eftersom det är här du är som mest aktiv så behöver du också fler kalorier av nyttig mat.

TRÄNINGEN: Här kan du träna allt som du vill om du är fullt frisk. Även mycket högintensiv träning som till exempel ishockey och puckelpiståkning. Gillar du att träna allsidigt under längre tid ska du testa multisport. Men om du ska hålla dig till lite mer "vanlig” träning så kan du köra styrketräning på gymet, klättra, spela fotboll, handboll, tennis, dansaerobics och kampsporter.

SÅ SÄGER PROFESSORN: Du flyttar hemifrån och ska stå på egna ben. Nu grundlägger du flera av dina levnadsvanor som du förmodligen kommer att bära med dig resten av livet. Satsa på en hälsosam livsstil. Här är du fortfarande frisk och klarar av hård träning.

KÄNDISAR: Paris Hilton, 27, Nicole Richie, 27, Jessica Biel, 26, Kate Hudson, 29, Carolina Klu?ft, 25, Marie Picasso, 29.