Vikten sitter i huvudet

HÄLSA

Har du problem med att hitta motivationen att gå ner i vikt?

Du är inte ensam.

– Mat blir för många ett utlopp för känslor, säger Viktklubbs motivationscoach Gunilla Burell.

Foto: Colourbox.com
Är maten ett uttryck för känslor hos dig? Ta hjälp av Viktklubbs motivationscoach för att få bukt på ditt matbeteende.

Ibland räcker det inte att veta om de negativa konsekvenser som finns till övervikt – det går ändå inte att hitta motivationen för att gå ner i vikt. Inte ens när man får mer information om mat och motion som effektiva sätt att gå ner i vikt, orkar man ta sig till gymet.

– Det handlar om att beteenden och de är ofta svåra att ändra på, säger Viktklubbs motivationscoach Gunilla Burell.

Mat blir en tröst

Att hantera sin övervikt handlar därför inte om mat i första hand, utan om att känna igen och kunna kontrollera sina egna tankar, känslor och beteendemönster. Nästa steg handlar om att hitta motivationen att förändra beteenden. Och då kommer fler aspekter in, menar Gunilla Burell.

– Mat ses ofta som ett uttryck för tröst i stället för något som ska mätta hunger. Det blir ett utlopp för känslor, säger hon.

Eftersom mat ofta har en tröstfunktion känner många oro, förlust och känslor av obehag om matens effekter försvinner. För då försvinner den ögonblickliga tillfredsställelsen.

– Mat ger snabba effekter. Det känns bra när man äter. Det är gott och verkar stressreducerande. Därför är det svårt att bryta mönstret.

Kunskap – en stöttepelare

Det är just därför som de flesta kan hitta motivationen för att vilja bli smal, men det kan vara svårare att faktiskt vara beredd att göra de ändringar i sin livsstil som krävs för att nå dit.

– Det är så mycket i vardagslivet som påverkar och styr ens liv. Därför är kunskap om mat och motion mer effektiva om man får dem när man redan är igång med sin livsstilsförändring. För då verkar mer kunskap som en stöttepelare.

Praktiska och personliga anledningar som att man lider av sin vikt är en sådan konkret anledning som är lättare att hämta motivation från för att börja sin viktnedgång.

”Bryt mönstret”

Då har Gunilla Burell ett tips för att bryta mönstret. Men hon menar samtidigt att det är viktigt att vara realistisk, för det är inte enkelt att bryta gamla mönster.

– Ta över kommandot. Byt ut den funktion som mat har om du känner stress, har tråkigt, eller något liknande. I stället för att stoppa något i munnen, prova att göra något annat i stället som att göra något aktivt och stanna upp och tänk på dina känslor just då. Om du har självkännedom om dina känslor och ageranden kan du motverka dem lättare, säger hon.

FAKTA

Så når du dina mål

Tro på dig själv Självförtroende är jätteviktig. Var övertygad om att du kan lyckas.

Var realistisk Ha tydliga, positiva och realistiska mål.

Gör en plan Vilka situationer är farliga? Hur ska du klara av dem?

Visualisera Se dig som en vinnare redan i dag. Det hjälper dig när det är tungt.

Sätt små delmål i lagom takt Då känns inte sträckan så lång. Unna dig något när du uppnått dem. Det kan i början handla om att du inte ska äta godis varje dag.

Ge inte upp Var beredd på att kämpa. Det kommer att vara ansträngande och krävande. Ta nya tag direkt och tänk positivt om du råkar falla tillbaka i gamla vanor.

Bestäm dig! Att fokusera på målet är superviktigt för att inte göra misstag. Men det viktigaste är att om du gör misstag – kämpa för att komma tillbaka. Det är aldrig för sent att komma igen!

Ha roligt Var inte för hård mot dig själv. Då presterar du bättre och har lättare att nå dina mål om du har roligt på vägen dit.