Nå viktmålet med delmål

”Börja smått” tipsar Viktklubbs motivationscoach

HÄLSA

Känner du att du har x antal kilo i övervikt, och vill ta tag i dem en gång för alla?

Det är toppen, men tänk långsiktigt och ta lite i taget.

– Delmål är ett effektivt sätt att nå sin drömvikt, säger Viktklubbs motivationscoach Gunilla Burell.

Foto: Colourbox.com
”I dag ska jag äta grönsaker till varje måltid” är ett konkret och bra dagsmål.

Att ta tag i sin vikt är en tuff kamp. Det krävs att man har den verkliga viljan att förändra. Men att du har bestämt dig är redan ett stort steg på vägen. För med rätt tänk når du långt. Att sätta mål kan vara det som får dig att nå hela vägen.

– Att ändra sin livsstil kostar en hel del. Delmål är ofta ett effektivt sätt att orka klara den tuffa perioden, säger Gunilla Burell.

Delmål blir en boost

Med delmål orkar man lättare hålla motivationen igång för man ser att man går ner lite i taget hela tiden. Det blir en boost att se att man klarar av delmål och då orkar man fortsätta motionera och äta nyttigare.

– Det kan föra med sig känslor av förlust när man bryter sina gamla mönster. Man tappar också den tröst som mat och sötsaker hade i ens liv.

Då kan delmål fungera som en morot att orka fortsätta kämpa mot sin målvikt.

– Men börja smått. De första delmålen ska ligga nära i tiden och lite mindre i storlek, då är de lättare att klara av. Och klarar man av de första får man motivationen att försätta.

För genom att nå mål får du känslan av att det här är något som du klarar av och kan då bygga upp mer motivation och självkänsla för att fortsätta.

En sak i taget

Därför kan delmål som att äta frukost, inte äta godis varje dag eller att gå på en promenad, vara bra delmål i början. Då blir de tydliga, och lätta att följa – och nå.

– Ta en sak per dag, inte alltihop på en gång. Då blir det något positivt som du klarat varje dag och då känner man att man klarar av det. Och då orkar du hålla igång motivationen.

Dina fortsatta delmål behöver inte heller vara på vågen.

– Det kan skapa ångestkänslor. I stället kan det handla om att knäppa skärpet ett steg mindre, eller gå ner i klädstorlek till exempel.

FAKTA

Expertens bästa tips:

1. Börja smått. De första delmålen ska ligga nära i tiden.

2. Tänk: ett beteende i taget; en sak per dag i början.

3. Fokusera inte bara på vvad vågen säger, utan tänk större i humör, midjemått och liknande