Så når du dina viktmål!

Var din egen bästa vän

HÄLSA

Har du svårt att få motivationen att vara på topp?

Här är tipsen som håller motivationen igång.

Foto: Colourbox.com
Ha målen klara för dig och var snäll mot dig själv – då når du målen lättare!

De flesta blir naturligt motiverade när de tagit beslutet att gå ner i vikt, eller börjar en ny träningsform. Du har målen klara för dig, en plan för hur du ska nå dem och du känner att du kan klara allt.

Jämför inte med andra

Men när tiden går märker du kanske att allt inte är så lätt som du trodde. Du kanske inte vill gå in i gymmet när solen skiner utanför eller ta en löparrunda på kvällen när kompisarna ska iväg och grilla, och resultaten kommer inte lika lätt som du trodde. Då börjar ofta den optimistiska inställningen att rinna av.

– Det är viktigt att se långsiktigt. Det är en lång process att lägga om kost- och motionsvanor, säger Gunilla Burell, motivationscoach på Viktklubb.se

Det är ändå inte det lättaste att orka se framåt hela tiden. Tvivel och otillfredsställelse kommer ofta som ett brev på posten när man tappar den optimistiska inställningen. Eller ännu värre, du börjar jämföra dig själv med andra och börjar tänka negativa tankar om att du inte är lika bra som andra.

– Man måste vara beredd på att kämpa. Du kommer att stöta på jobbiga stunder, säger Gunilla Burell.

Se de bra sakerna

Det är mycket lättare att börja tänka negativa tankar än att i stället mentalt peppa dig själv. Även fast det är det senare som du behöver. Var ska du då börja om positiva tankar inte kommer naturligt? Börja med att uppskatta dina försök och ge dig själv en klapp på axeln för alla bra val du gör, stora som små.

– Bestäm dig för att klara av en sak varje dag, säger Gunilla Burell.

FAKTA

Checklista för din motivation

När du är på gymmet – tänk på det positiva: hur mycket just du klarar av. Jämföra inte din kropp eller styrka med någon annan, det medför bara osäkerhet och får dig mindre motiverad som kan göra det svårare för dig både att orka träna i dag och att komma tillbaka nästa dag.

Boosta dig själv med positiva tankar när du tar den där extra promenaden eller säger nej till den där kakan under tre-fikat. Det kommer att vara avgörande för hur du lyckas nå dina mål. Att tänka negativt om din kropp eller person kommer bara att få dig på dåligt humör och knappast få dig mer motiverad. Snarare få dig att känna hopplöshet.

Förbjud inget. Det får dig bara att bli extra fokuserad på just det och vilja ha ett helt kakpaket, hellre än nöja dig med en kaka.

Tänk att du pratar med en kompis. Vad skulle du säga till honom eller henne? Du skulle säkert heja på din kompis och sporra till att vara positiva och berätta hur duktig han eller hon har varit. Gör samma sak mot dig själv!

Var medveten om dina tankar. Jobba med att vara positiv. När du märker att du får en negativ tanke – slå bort den direkt. Om du tänker positivt och tror på dig själv kommer det att gå lättare och du kommer att nå framgångar! Det viktiga är att tänka att du förtjänar att mår bra, vara självsäker och stark.

Vi har alltid chansen att förändra och förbättra. Om du inte åt en nyttig och hälsosam lunch, ät bättre till middag. Tränade du inget förra veckan, gör det i dag. Det är aldrig för sent att ändra dina vanor. Det enda som kan hålla dig tillbaka är dina tankar!

Källa: Sparkpeople.com

ARTIKELN HANDLAR OM