Fixa drömkroppen nu

Plattare mage eller mer muskler? Shirin guidar dig till rätt klass på gymmet

HÄLSA

Är du en av dem som just investerat i ett gymkort?

Grattis, det är en bra affär. Men som nybörjare är det inte alltid så lätt att veta var man ska börja. Eller vilket pass som tränar vad.

Viktklubb guidar dig rätt bland klasserna.

Foto: jan danielsson

Att investera i ett gymkort ger tillgång till bred och varierad träning. Men det är inte alltid så lätt att veta vad som passar.

Här är ett axplock på vad det finns för klasser på gymmen.

Vi har indelat passen i svårighetsgrader där 1 är lättast och 5 är svårast. Kom ihåg att svårighetsgraden är mycket individuell.

Alla kan träna upp sig till vilken klass som helst, bara man ger det tid.

10 vanliga klasser

1. BodyBalance – Det är en stretch -och yogainspirerad klass som görs till skön musik. Klassen är förkoreograferad och blir på det sättet lätt att lära sig från gång till gång. Koreografin och musiken brukar som regel bytas ut var tredje månad. Den här träningen passar alla. BodyBalance förbättrar hållningen och kroppskännedomen.

Svårighetsgrad: 3

2. Core – Coreträning skulle man kunna översätta till bålstabilitet. Core betyder bokstavligen kärna. Här tränar man upp musklerna kring ryggraden. Inifrån och ut. Man tränar ryggmuskulaturen och hela magmuskelaturen. Dessa klasser är oftast bara 30 minuter långa. Det räcker gott och väl. För dig som ofta har ont i ryggen, har dålig hållning eller som helt enkelt vill få en starkare rygg och mage är det här den perfekta träningen.

Svårighetsgrad: 3

3. Step – En enkel men jobbig träningsform där man kliver upp och ner på en höj - och sänkbar bräda. Ju högre brädan är desto jobbigare. Här tränas koordinationen, konditionen och musklerna i över –och underkropp. Framförallt i underkroppen.

Svårighetsgrad: 1-3 (brukar erbjudas i olika svårighetsgrader)

4. Ashtanga Yoga (den vanligaste yogaformen på gymmen)– Träning för kropp och själ. Det är en dynamisk form av yoga som tränar upp din balans, styrka, flexibilitet och koncentration. Med hjälp av andningsövningar tränar man även upp konsten att kunna slappna av och fokusera. Mycket bra träning för dig som är stressad.

Svårighetsgrad: 4

5. BodyPump – Ett styrketräningspass i grupp till musik. För dig som tycker att det är tråkigt att styrketräna själv är det här den perfekta klassen. Man går igenom varje muskelgrupp och tränar med skivstång. Vikten reglerar man själv. Ett utmärkt sätt att bli stark och få tonade muskler.

Svårighetsgrad: 2

6. Aerobics – En klassiker för alla som gillar att lägga ihop olika stegkombinationer. Klassen inleds med uppvärmning för att sedan övergå till kondition. Här kan musik och steg variera ganska mycket beroende på instruktören. Bra koordinationsförmåga är en fördel. Kul träning som variation till styrketräning. Varje klass avslutas med en kortare muskelträning.

Svårighetsgrad: 1-3 (brukar erbjudas i olika svårighetsnivåer)

7. Dans – Alla gym har olika dansklasser. En del har jazzdans andra showdans eller funk. Välj det som passar dig bäst. Roligt för dig som älskar att dansa och verkligen vill ryckas bort från vardagsstressen. Alla klasser byggs upp i block. Stegen bryts ner i enkla steg för att sedan byggas på med svårare steg. En mycket rolig utmaning om du vill prova något nytt.

Svårighetsgrad: 5 (om man har svårt för koordinationen)

8. Pilates – I pilates kombineras styrka och rörlighet med fokus på koncentration, balans, andning och avspänning. Man tränar styrkan i hela kroppen med extra fokus på mage och rygg. En perfekt klass för dig som vill få maximal kroppskontroll.

Svårighetsgrad: 3

9. Bodycombat – Ett utmärkt sätt att få utlopp för sina aggressioner. Man tränar skuggboxning och kampsport (karate, boxning och tha chi) i en effektiv konditionsklass. Här kan man ta i så man spricker och få en riktig adrenalinrush. Träningen görs till musik. Du kommer garanterat att svettas och du kommer garanterat att känna av att du lever dagen efter.

Svårighetsgrad: 3

10. Spinning – Det är cykling i grupp på speciella spinningcyklar. Här är det en klar fördel om du gillar att cykla. Dessa pass kan bli riktigt svettiga. Instruktören guidar dig genom hela klassen med olika motstånd och olika övningar.

Svårighetsgrad: 2

Läs mer:

Shirin Rågby Djavidi

ARTIKELN HANDLAR OM