Småbarnsföräldern

Tidsbrist är ditt ledord

HÄLSA

PROBLEM: Hämtningar, lämningar, simskola och sånggrupp – du har en pressad tillvaro. Hur skulle du ha tid att fixa näringsriktiga luncher? Eller motionera? Som grädde på moset har du en eller flera illbattingar hemma som vägrar äta annat än korv, makaroner och pannkakor. Vilket ganska snart märks på vikten… När barnen somnat är du utmattad – och upplagd för att ”unna dig” något gott.

RÅD: Visst är det stressigt – men du har något som talar för dig, och det är motivationen. Det är nu barnets matvanor grundläggs, och du vet säkert redan hur barnet ska äta – varierad mat, inte för mycket charkprodukter, mycket grönsaker. Lyckas du kan du känna dig stolt över att ha gjort en stor insats för ditt barn – samtidigt som du själv också kommer att äta nyttigt!

Varning: Fall inte i korvfällan. Det går att ändra barns matvanor – knepet är ofta att fokusera på att alla ska ha någorlunda trevligt under middagen, inte på vad de olika familjemedlemmarna äter eller inte äter. Och tänk upprepning! Barn behöver vänjas vid ny mat under lång tid. Tänk ut fem nyttiga rätter du verkligen gillar, och nöt in dem. Ha tålamod.

4 tips:

1. Grillspett, exempelvis med kyckling och grönsaker, är barnvänlig, nyttig mat. Plockmat som äts med tandpetare är också poppis.

2. Lax är en nyttig fisk som många barn gillar, speciellt om de får doppa små bitar i en god sås. Varför inte lite balsamvinäger eller en yoghurtsås med vitlök eller örter?

3. När du hittat en nyttig rätt som barnen äter – gör storkok! Det låter präktigt, men sparar mängder av tid. Bara att ta fram ur frysen på morgonen!

4. Fråga andra barnfamiljer efter deras bästa nyttig-recept.

Viktklubb – en metod som passar alla!

Oavsett om du behöver fokusera på mat, motion eller motivation så fungerar Viktklubb.se.

Gå med redan i dag – från 50 kronor/månad!

Klicka här så kommer du direkt till vår medlemssajt och får ett bra erbjudande.

Maria Wångersjö