Jojobantaren

Skruva ner tempot!

HÄLSA

PROBLEM: Du är expert på att gå ner i vikt, och snabbt går det också. Tyvärr är du också expert på att gå upp kilona igen. Kanske bantar du inför speciella tillfällen, exempelvis semestern eller nyårsfesten. Och kanske faller du tillbaka i gamla vanor vid speciella tillfällen också – exempelvis på semestern eller nyårsfesten…

RÅD: Framför allt måste du fundera över vad som tidigare gjort att du gått tillbaka till sämre vanor, efter en lyckad viktnedgång. Försök tänka ut en plan för att det inte ska bli så nästa gång. Du måste också inse att viktnedgång tar tid – lång tid. Försök acceptera att du måste se på mat på ett annat sätt – varje dag, i resten av ditt liv. Det kan vara en deprimerande tanke, men tänk på vad skönt det blir när du nått din målvikt och slipper banta mer – någonsin.

Varning: Gå inte ner för snabbt – de nya vanorna hinner inte sätta sig. Tänk på hur det gått förr. Har du lyckats gå ner för gott genom snabba bantningskurer förut?

4 tips:

1. Inför en ny vana var tredje månad. Skriv ner förändringen någonstans där du ofta läser – kanske kalendern, eller ett papper på kylskåpsdörren. Dina nya vanor kan handla om att bara äta godis en gång i veckan, eller att motionera en gång varje vecka, eller att sluta med feta såser.

2. Följ upp de förändringar du bestämt dig för att göra, varje vecka. Hur går det? Se till att den nya vanan sätter sig ordentligt innan du börjar med nästa.

3. Försök att inte se allt i svartvitt. Äter du en bulle eller en chokladbit – ryck på axlarna och fortsätt med dina nya, bättre vanor. Tänk inte ”det är kört, nu skiter jag i det”.

4. Fokusera på den mat du äter varje dag, eller många gånger varje vecka. Det är där du behöver göra förändringar.

Viktklubb – en metod som passar alla!

Oavsett om du behöver fokusera på mat, motion eller motivation så fungerar Viktklubb.se.

Gå med redan i dag – från 50 kronor/månad!

Klicka här så kommer du direkt till vår medlemssajt och får ett bra erbjudande.

Maria Wångersjö