Nyblivna mamman

Ta det lugnt!

HÄLSA

PROBLEM: Va!? Försvann inte alla gravidkilona när bebisen tittade ut!? Nu brinner du av iver att komma i dina gamla kläder och få tillbaka din gamla kropp – men vem orkar hitta bra rutiner när barnet håller dig vaken halva nätterna och tillvaron består av ett evigt rejs mellan blöjhinken och nappflaskan? Och det här med att amningen gör att vikten rasar – det gäller tyvärr inte alla…

RÅD: Ta det lugnt – speciellt om du ammar. Ha inte för höga krav på dig själv. Nu kan det kännas skönt att fokusera på motion – långa barnvagspromenader är toppen. Kanske kan du komma igång med någon fysisk aktivitet någon gång i veckan – se det som ett skönt tillfälle att få rå om dig själv, och göra något som du kanske inte kunde när du var höggravid.

Varning: Det är troligtvis inte rätt tid för dig att målinriktat försöka gå ner i vikt just nu – men bara för det behöver du inte leva på kanelbullar. Ät ordentligt, så orkar du bättre med kaoset, och vem vet, kanske gör det sitt till för vikten också.

4 tips:

1. Ha alltid ett nyttigt alternativ med dig när du ska ut på promenad eller ut på stan – kanske en frukt och en grov macka.

2. Är morgnarna kaotiska? Förbered frukosten redan kvällen innan, eller be bebisens pappa fixa frukost åt dig innan han går till jobbet.

3. Den som är föräldraledig ska ta hand om barnet – inte stå för all matlagning, disk, handling och matplanering. Hjälps åt om ni är två!

4. Var tydlig inför din partner och din omgivning med att du vill äta lite nyttigare, så att du kan få hjälp och stöd.

Viktklubb – en metod som passar alla!

Oavsett om du behöver fokusera på mat, motion eller motivation så fungerar Viktklubb.se.

Gå med redan i dag – från 50 kronor/månad!

Klicka här så kommer du direkt till vår medlemssajt och får ett bra erbjudande.

Maria Wångersjö