Matvraket

Du ääälskar god mat!

Foto: colourbox
Problemet är inte onyttigheterna, utan storleken på portionerna.
HÄLSA

PROBLEM: Du äter bra och på regelbundna tider, du undviker godis, snacks och söta drycker. Konstigt nog visar vågen på några kilo för mycket ändå – vad har hänt!? Tja, en stor portion mat är godare än en liten, eller hur? Kanske rör du på dig för lite också.

RÅD: Du behöver bli medveten om hur många kalorier du gör av med, och hur många du får i dig. En bra idé är att föra matdagbok under några dagar eller veckor, exempelvis i Viktklubb. Försök hitta dina svaga sidor. Mellanmålen? Portionsstorlekarna? De feta påläggen? Sedan är det dags för förändring!

Varning: Tro inte att det alltid räcker att äta nyttigt. Äter du för mycket av det nyttiga kommer du ändå att gå upp. Acceptera att du behöver göra förändringar, även om du tycker att du redan ”kan allt” om bra kost.

4 tips:

1. Gör det till en regel att bara ta en portion.

2. Försök äta enligt tallriksmodellen. Låt halva tallriken fyllas av grönsaker. Resten av tallriken fyller du med lika delar protein (kött, fisk, kyckling, bönor, ägg) och kolhydrater (bröd, pasta, ris, potatis).

3. Hitta dina svaga sidor, och inför sedan gradvis enkla regler. Det kan exempelvis vara ”aldrig mackor” (kombinerat med ett kylskåp tomt på pålägg) eller ”inget i munnen efter kl 21”.

4. Glöm inte motionen – försök hitta någon liten aktivitet varje dag, och öka tills det blir en halvtimme om dagen. Det går!

Viktklubb – en metod som passar alla!

Oavsett om du behöver fokusera på mat, motion eller motivation så fungerar Viktklubb.se.

Gå med redan i dag – från 50 kronor/månad!

Klicka här så kommer du direkt till vår medlemssajt och får ett bra erbjudande.