Maxa träningen med mer musik

Med rätt ljud i lurarna orkar du ännu mer!

HÄLSA

Få fart på din motivation med musik i öronen.

Studier visar att det ökar din prestationsförmåga.

– Musiken ger ju all energi när man tränar, säger Jennie Widegren, dansare i Bounce.

Foto: colourbox.com
Få fart på din motivation med musik i öronen.

Amerikanska studier har visat att personer som lyssnar på musik när de tränar har fått ökad hjärnkapacitet, hjärnförmåga och till och med verbal förmåga. Musiken påverkar vårt nervsystem på ett positivt sätt.

Andra fördelar är ökad prestation, ökad motivation, fysiskt och psykiskt välbefinnande och förbättrad andning.

– Musiken ger verkligen all energi, säger Jennie Widegren, 35, dansare i gruppen Bounce. Man kan vara hur trött och omotiverad som helst före träningen. Men med riktigt bra musik i öronen så är man igång igen.

– När jag kör styrka gillar jag att träna till pop. Och när jag springer gillar jag mer upptempomusik som till exempel house. Gärna vanliga poplåtar som man har gjort en klubbremix på, säger Jennie.

Tycke och smak
På ett gruppträningspass så tränar man till takten. Men det är inte prio ett när man springer själv. Då är det tycke och smak som väger tyngst.

– En del gillar klassiskt andra gillar reggae, säger fitnessexperten Björn Lindgren. När du springer vill du ha musik för att glömma bort din trötthet och då gäller det att ha musik som man gillar. Själv gillar jag 70 och 80-talsmusik. Favoriten är ”Long train running” med Doobie Brothers.

Se till att ladda din ipod med en massa bra skön musik som passar vid olika tillfällen. När du springer, promenerar eller kör styrka kan det vara bra med lite tuffare musik som gör att du håller tempot uppe. Men när du ska varva ner eller stretcha kan det vara skönt med lugn musik. Kör så det ryker!

FAKTA

Orka mest med rätt bpm

BPM betyder ”slag per minut” och är ett mått på hur snabb musiken är. Den räknar du lättast ut genom att räkna taktslagen i femton sekunder och multiplicera med fyra. Det blir låtens bpm. När man köper träningsskivor är låtens bpm oftast redan utsatt på skivan.

Lämpligt BPM vid

Löpning: 130 – 150 bpm

Låtexempel: Måns Zelmerlöw - Cara mia, Duffy - Mercy, Elvis Presley - Return to sender

Styrketräning: 120 – 130 bpm

Låtexempel: Abba - Gimme! Gimme! Gimme!, Gwen Stefani - Wind it up, Justice - DVNO

Powerwalk: 110 – 120 bpm

Låtexempel: Aerosmith - Walk this way, Adam Tensta - See u watchin, Alcazar - This is the world we live in


Yoga/pilates: Långsam lugn musik. Gärna monoton. Det finns speciell musik att köpa just för yoga och pilates. Vanligast är dock att man tränar yoga utan musik.