Smalchecka din lunch

Foto: Petter Stahre
Köttfärssås kan vara fettsnål eller fet, beroende på hur den lagas.
HÄLSA

Är du en av de 2,5 miljoner svenskar som äter lunch på restaurang? Risken är stor att du får i dig massvis med fett och kalorier. Viktklubbs dietist Josefine Jonasson berättar hur du kan stajla om din lunch.

Köttbullar med potatismos & lingonsylt: Potatismos på restaurang har ofta blivit ”kryddad” med en klick smör. Ta en liten portion potatismos eller ännu hellre: byt till kokt potatis i?stället. Så här gör du: Byt ut potatismos mot kokt potatis. Kalorier före: 676 Kalorier efter: 543

Spagetti bolognese: Detta är en rätt som kan vara fettsnål eller fet beroende på hur den tillagas. En annan fara med denna typen av måltid kan vara att pastaportionen är väldigt stor – ta bort lite redan innan du börjar äta om så är fallet. Ligger pastan kvar på tallriken är risken stor att man äter allt. Så här gör du: Minska pastan med hälften. Kalorier före: 800 Kalorier efter: 700

Laxfjäril med potatis & örtsås: Lax är bra mat som vi bör äta oftare, samma sak med potatis. Däremot bör man vara försiktig med den feta såsen. Inte nog med att den innehåller mycket fett – det är också mättat fett. Just det fettet behöver de flesta av oss dra ner på. Så här gör du: Ta bort såsen. Kalorier före: 619 Kalorier efter: 419

Bruna bönor med fläsk & potatis: Bruna bönor är helt ok, likaså potatis. Stekt fläsk är inte speciellt magert – peta bort det synliga fettet – eller ännu hellre: be om något annat. Så här gör du: Ta bort det stekta fläsket. Kalorier före: 691 Kalorier efter: 396

Pyttipanna med ägg & rödbetor: Ofta är den stekt i en hel del fett, och kokt potatis är en hejare på att suga åt sig fettet. Det bästa är att verkligen fylla halva tallriken med fettsnåla grönsaker, ta en knäckemacka med lättmargarin och avsluta med en frukt. Så här gör du: Minska din portion med hälften. Lägg grönsaker på halva tallriken. Ta en knäckemacka med lättmargarin. Kalorier före: 691 Kalorier efter: 453

Panerad fisk med potatis & remouladsås: Det bästa vore förstås att undvika den panerade fisken och i stället välja en ”ren” fiskbit. Om det inte är möjligt, peta bort det mesta av paneringen - den är väldigt, väldigt fet. Remouladsås är ingen mager sås – undvik den för allra bästa resultat. Så här gör du: Ta bort panering och remouladsås. Kalorier före: 700 Kalorier efter: 354

FAKTA

5 fiffiga kaloritips

1. Undvik röror, feta såser, stekt potatis och panerad mat.

2. Välj gärna grytor som boeuf bourguignon, dillkött, kalops eller kycklinggrytor. Grytor är generellt bra mat eftersom de ofta innehåller mycket grönsaker och lite grädde.

3. Ta mycket grönsaker. Välj ”rena” grönsaker utan tillsatser. Exempelvis broccoli, blomkål, bönor, rivna morötter, paprika, gröna ärtor.

4. Dressingen på salladsbordet är en fettfälla. 1 dl Rhode island kan innehålla cirka 30 gram fett och 300 kalorier. Undvik helt eller ta litegrann.

5. Fyll tallriken med hälften grönsaker, och lägg dem inte på en tallrik bredvid. Tanken är att du ska äta mindre av den andra maten. Den tanken försvinner om man bara tar lite sallad vid sidan om.