Boosta dig i influensatider

HÄLSA

Skippa pizzan och mikromaten! Rusta dig med varierad kost i influensatider.
– Du kan ju aldrig skydda dig helt, men du kan förbättra oddsen och ge kroppen det den behöver, säger Josefine Jonasson, dietist Viktklubb.se.

Foto: Andreas Lundberg
Rusta dig med frukt och grönsaker.

Det snoras och snörvlas på bussar, tåg och arbetsplatser. Vi fortsätter att stressa och leva som vi alltid brukar. Men nu är det hög tid att tänka lite annorlunda. Om du vill hålla dig frisk det vill säga.

Vi utsätts ju dagligen för bakterier av alla slag. I de flesta fall lyckas vi hålla oss friska, men ibland trillar vi dit och blir förkylda. Vi kan på ett enkelt sätt rusta oss bara genom att äta en bättre kost.

– Den här årstiden måste vi vara extra noggranna med att äta varierat och mycket frukt och grönt, säger Josefine Jonasson. Då får vi i oss alla viktiga vitaminer och mineraler som vi annars kanske missar om vi slarvar med maten.

– Det här blir ju en positiv spin off effekt. När vi äter bättre blir vi gladare och piggare. Det gör ju också att vi mår bättre, säger Josefine.

Så vill du hjälpa kroppen att orka mer är det läge att spana in frukt och grönsaksdisken och se över din kost.

En rekommenderad frukt och grönsaksdos ligger på 500 gram. Kanske ännu lättare är att tänka, minst två frukter om dagen och minst en tredjedel av tallriken med grönsaker till lunch och middag varje dag.

FAKTA

Fler tips

• Tvätta händerna ofta och noggrant, t.ex. efter resor med kollektivtrafik, före maten, eller efter toalettbesök.

• Använd handdesinfektion om du inte kommer åt tvål och vatten, och gärna också efter vanlig handtvätt.

• Undvik att röra vid ögon, näsa och mun.

• Ät inte något som du tar i med fingrarna om du inte är ren om händerna.

• Håll avstånd till andra människor (minst 1m).

(Källa: apoteket.se)