Bli en viktvinnare!

7 klassiska misstag – känner du igen dig?

HÄLSA

Det är inte bara chips och chokladkakor som sabbar din viktnedgång. Gamla vanor och vardagsfrestelser är minst lika förödande när du kämpar för att tappa kilon. Här är sju vanliga viktsabotörer. Viktklubb.se visar hur du kommer runt problemet.

1. Allt-eller-inget-tänket

Viktsabotören framför alla andra. Du är benhård mot dig själv – nu är det slut på skräpmat och godis. Ditt nya liv börjar nu! Och det är fritt från fett och socker.

Tänk om! Du behöver inte vara perfekt. Risken med ett allt-eller-inget-upplägg är att varje litet misstag är en ursäkt att sluta eller att skjuta upp ditt ”nya liv” till måndag.

– Var mer generös mot dig själv. Unna dig det du tycker om ibland, men fortsätt genast med dina nya sunda vanor. Annars går du bara i cirklar och kommer aldrig fram till målet, säger Eva Fjärstedt, motivationscoach.

Gör du rätt 80 procent av tiden är det okej att slarva 20 procent.

2. Salladslunchen

Mån om vikten hoppar du ofta över lunchen eller tar bara en lätt sallad. Fel, fel, fel.

– En regelbunden måltidsordning är det bästa för att hålla vikten, säger dietist Mary Hyll.

Slarvar du med maten under dagen ökar risken att du vräker i dig godis och fet mat till middag. Resultatet? Förmodligen får du i dig mer kalorier totalt, trots salladslunchen, än någon som avstår från godis och äter riktig mat till lunch och middag.

3. Helgen

Allt går som på räls i veckorna, men så fort det blir fredag är disciplinen som bortblåst.

– På vardagarna har de flesta rutiner som hjälper oss att äta rätt och röra på oss. I helgen sover man ofta lite längre och så blir balansen rubbad, förklarar Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Lösning: Ät regelbundet! Då avstår du lättare från frestelser. Och rör på dig – så kan du äta godis och dricka vin utan att det gör utslag på vågen.

4. Stenhårda förbud

”Jag ska aldrig mer äta choklad”. Så klassiskt, och så dumt. Motivationscoachen Eva Fjärstedt förklarar:

– Förbud skapar motstånd och trots, det är ett naturligt beteende. Bättre att bestämma att du får äta choklad en gång i veckan, under kontrollerade former.

5. Sviktande motivation

Du går ut hårt i början och har stora planer – nu ska övervikten bort. De första dagarna går bra men ganska snart sviktar motivationen. För att komma runt problemet – jobba med mål och delmål! Ta en vecka i taget.

– Motivation är en färskvara, och kan ta slut om du sätter målet för långt fram i tiden, säger Eva Fjärstedt.

6. Flytande kalorier

Vi tänker sällan på att drycker är fulla med dolda kalorier. Något som på sikt kan påverka vikten. En burk läsk ger lika mycket kalorier som två äpplen.

– Kranvatten är den absolut bästa törstsläckaren. Kalorifritt och gratis, säger dietisten Mary Hyll.

7. Frukostslarvet

Du hinner/orkar/vill inte äta frukost. Men en stadig start på dagen är grundläggande för en lyckad viktminskning. Det visar flera studier.

– Man brukar säga att 25 procent av dagens kalorier bör förläggas till frukosten, men anpassa efter hur hungrig du är. Häng inte upp dig på när du äter morgonmålet utan sikta på att få i dig något innan lunch, tipsar Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Läs mer: