Lätta recept för picknicken

Maffiga och magra utflyktsmackor.

HÄLSA

Picknick på stranden en lat sommardag? Eller tjusig bjudning i det gröna med vit duk och riktiga glas? Här är recepten som passar bägge!

Foto: PETER KJELLERÅS
Finns det något bättre än en picknick en varm sommardag?

Finns det något bättre än en picknick en varm sommardag? När det är dags att äta är disken och alla andra måsten långt borta, och du kan höra fåglar sjunga och känna doften av gräs.

Dessutom är en picknick perfekt för dig som vaktar vikten. Du kan lätt bestämma i förväg hur mycket du har tänkt dig att äta, och det är ingen risk att du smyger till kylen för en extra portion.

Men tänk på att utflykten med de goda vännerna ofta blir ett knytkalas, så det gäller att du planerar i förväg hur mycket du egentligen har tänkt provsmaka från kompisarnas lockande korgar.

Ta gärna med en rejäl burk med blandad sallad. Och varför inte en god balsamvinäger att stänka över för dem som så önskar? Smalt och gott!

När det är varmt behöver du dricka mycket - och drycker kan vara riktiga kalorifällor. Det bästa är förstås att ta med rejält med vatten - gärna med fräscha skivor av gurka, citron eller äpple.

En spontanpicknick behöver inte vara så komplicerad. Ett par kokta ägg, lite rödlök, en tärnad tomat, lite bröd från frysen - voilà, en snabb, smal och god utflyktsmacka när picknick-andan faller på!

4 mackor för sommarpicknicken

Recepten utgår från att du använder ett fiberrikt, någorlunda mättande bröd - gärna med hela korn i. Varje utflyktsmacka består av en brödbulle delad i två halvor, och brödet till en macka ska ge ungefär 150 kalorier. Alla mackorna kan förstås byggas på med sallad, groddar, tomat och andra grönsaker - eller gör en sallad att ha bredvid.

Chicken ajvar

Superenkelt, och supergott! Är du på språng köper du lätt bröd, ajvar och en grillad kyckling i närmsta butik. Förbereder du hemma blir det smalare om du steker kycklingfilé. Den smakrika paprikaröran ajvar finns antingen bland burkgrönsakerna eller på hyllan för mat från andra länder.

Till två mackor: 2 brödbullar delade i halvor, knappt 1 dl ajvar (välj mellan stark och mild), 80 g kycklingfilé.

Gör så här: Skär kycklingfilén i tunna skivor och stek i några droppar olivolja. Salta och peppra. Ta 2-3 msk ajvar till varje brödbulle och lägg ganska mycket kycklingskivor emellan. Lägg ihop.

Kalorier per macka: 250

Lax med wasabi-kräm

En höjdarmacka för dig som gillar sushi - lax och wasabi är som gjorda för varandra. Här i en len kräm.

Till två mackor: 2 brödbullar delade i halvor, 60 g kallrökt lax, 4 msk naturell cream cheese light, 1 krm wasabi (finns på tub).

Gör så här: Blanda cream cheese med wasabi. Bred 1 msk wasabikräm på varje brödhalva och lägg ihop varje macka med laxskivor emellan.

Kalorier per macka: 265

Skinka och coleslaw

Till en smörgås passar det med en riktigt fast cole slaw, som blir godast om den får stå till sig någon timme i kylen. Ta gärna en god, rökig skinka. Allra godast blir det om du river den i ojämna bitar för hand och lägger ett litet “berg” på mackan.

Till två mackor: 2 brödbullar delade i halvor, 60 g god rökt skinka eller kalkon, en bit vitkål, en halv morot, lite lök, 2 msk lätt-kesella, 0,5 msk majonnäs (fettfri för dig som vill spara kalorier), 0,5 msk vinäger, 0,5 tsk socker, salt, peppar.

Gör så här: Blanda 1 dl finhackad vitkål med en halv liten grovriven morot och 1 msk finhackad lök. Blanda i lätt-kesella, majonnäs, vinäger och socker. Salta och peppra. Lägg 3-4 msk coleslaw och 30 gram rökt skinka på varje macka, lägg ihop.

Kalorier per macka: 210

Fetaost med rödlöksmarmelad

Sötman från marmeladen passar bra med fetaost, och här får den lite extra sting av en gnutta ingefära. Välj själv om du vill söta med honung eller med sötningsmedel.

Till två mackor: 2 brödbullar delade i halvor, 70 g tärnad light-fetaost (3 %), 1 rödlök, lite färsk ingefära, en halv clementin (eller lite apelsin), 0,5 msk vinäger, ungefär 1 msk honung/socker/sötningsmedel (mängden beror på hur sött du vill ha det).

Gör så här: Skiva eller hacka en rödlök. Finhacka en liten bit ingefära - det ska bli 1 tsk ingefärshack. Stek bägge i en aning olja på ganska låg värme, och tillsätt någon msk vatten efter en stund - löken ska bli mjuk, inte brynt. Blanda i hackad clementin och vinäger. Söta efter smak. Låt fetaost-kuberna steka med någon minut mot slutet. Fördela röran på två mackor.

Kalorier per macka: 210

Maria Wångersjö