Våga vägra vågen

3 alternativa sätt att mäta framgångarna

HÄLSA

Har vågen blivit din fiende? Visar den att du står still, fastän du vet att du varit jätteduktig? Då kan det vara läge att slänga ut den. Det finns andra sätt att hålla koll på hur det går.

Foto: COLOURBOX
Våga vägra vågen.

För den som försöker gå ner i vikt är det lätt hänt att vågen blir både bästa vännen och värsta fienden.

Alla har varit med om att vara stenhård och jätteduktig - bara för att få se vågen säga att det inte hänt något alls med vikten, eller att du till och med gått upp. Då är det lätt hänt att börja misströsta - och kanske till och med ge upp.

Men stopp. Kanske är vågen inte det bästa sättet att mäta framgång.

För är det egentligen bara kilona du bryr dig om? Nej, för de allra flesta finns det två stora skäl bakom beslutet att försöka gå ner i vikt. Det ena är en önskan om att bli mer nöjd med den egna kroppen. Det andra är en önskan att bli piggare, friskare och starkare - kort sagt att må bättre.

Och erkänn - vågen mäter varken hur snygg du blivit eller hur bra du mår.

Det finns det däremot andra metoder som gör.

Midjemåttet - viktigare än vikten

– Vi är otroligt viktfixerade! Bort med det! Ta i så fall hellre fram ett måttband och mät midjan, och framför allt tänk på: Har jag fått min dagliga dos medicin, det vill säga 30 minuters fysisk aktivitet? Det är viktigt, säger professor Mai-Lis Hellénius vid Karolinska Institutet.

Midjemåttet är enligt många forskare viktigare än vikten. Anledningen är att just fettet som sitter i och kring magen är det osundaste - och, enligt många, det osnyggaste.

– Det är en annan, farligare typ av fett som vi har inuti magen, jämfört med det vi har på lår, rumpa och överarmar, förklarar professor Mai-Lis Hellénius.

Minskar du midjemåttet har du alltså både förbättrat både hälsan - och figuren. Vilket ju var precis vad du ville uppnå! Och de förbättringarna har du uppnått oavsett om vågen pekar neråt eller inte.

Dessutom är det oftast mer uppmuntrande att mäta midjemåttet än att mäta vikten.

– Bukfettet är ofta det vi först blir av med om vi ökar den fysiska aktiviteten eller drar ner på kaloriintaget, säger Mai-Lis Hellenius.

FAKTA

3 alternativa sätt att mäta

Midjemått
rför är det bra: Magfettet är både osunt och osnyggt - minskar du det har du nått långt, vad än vågen säger.
går det till: Det är lite krångligt att mäta midjemåttet på ”rätt” sätt. Enligt expertisen ska man inte slentrianmässigt mäta på det smalaste stället. Börja med att leta upp höftkammen - den sticker ut. Leta sedan upp nedersta revbenet. Mittemellan ska du mäta. Ofta sitter naveln där. Dra inte åt måttbandet! Är du riktigt avslappnad nöjer du dig med att se om du måste dra åt skärpet mer än tidigare eller inte.

Kroppsfettsmätning
rför är det bra: Det är inte nyttigt att ha en hög andel fett i kroppen. Minskar du fettprocenten har du blivit sundare, mer vältränad och snyggare.
går det till: Det bästa är en helkroppsscan, eller bodpod - men det används bara inom forskning. Nästbäst är en bioimpedansvåg. Den med handtag är bäst - en svag ström mäter kroppssammansättningen i hela kroppen. Hemmavågar utan handtag kan egentligen bara mäta kroppssammansättningen i benen, och bukfettet kommer alltså inte med i mätningen.

Spegel
rför är det bra: Du kan ändra din kroppsform mycket genom att träna och äta bra, utan att gå ner speciellt mycket i vikt. En äppelformad kroppsform är osund och i mångas mening osnygg, medan en päronformad kroppsform med markerad midja är sundare och ofta snyggare.
går det till: Se dig - hela dig - i spegeln, och våga lita på det du ser. Nöjd eller inte? Äpple eller päron? Var snäll mot dig själv. Se framstegen, även om du inte nått ända fram!

Maria Wångersjö