Banta med burgare

Så blir snabbmat smalmat

HÄLSA

Händer det att du tar en burgare till lunch?

Ingen fara.

Det går faktiskt att tappa kilon även på hamburgerhaket – om du väljer smart.

Foto: Gustav Mårtensson
Smaskens, men har jag precis ätit upp 500 eller 1 000 kalorier?...

Hamburgare - en fettdrypande tingest som snabbt visar sig på vågen.

Eller?

Nej, så behöver det inte vara. Flera av våra vanligaste snabbmatskedjor hänger på hälsotrenden och erbjuder smarriga menyer som funkar även för den som tänker på vikten. Dessutom kan man själv ta för vana att göra smarta val.

– Man behöver inte ge upp bara för att man hamnar på Sibylla eller McDonald's. Det blir lätt att man tänker ”då kan jag ändå köpa största portionen pommes” – men det går faktiskt att göra bättre val. Det är bättre att göra nästan rätt än helt fel, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Nobba pommes

Ett gott råd är att undvika de kaloristinna pommes fritesen. De flesta kedjorna erbjuder numera sallad i stället för pommes frites, och ibland även bönsallad eller frukt.

Vad du dricker spelar också stor roll. Beställer du en liten hamburgare kan du komplettera med att dricka mjölk. Tar du däremot en rejälare burgare är det smartast att välja vatten, med eller utan kolsyra, eller lightläsk.

Frukt i stället för juice

Juice är onödigt – det ger visserligen lite nyttiga vitaminer, men det är alltid bättre att äta en hel frukt, både med tanke på vitamin- och fiberinnehåll. Köp ett äpple i stället – då blir du mätt längre.

Många kedjor har nyckelhålsmärkta måltider, och dem kan du oftast tryggt välja utan att behöva lusläsa innehållsförteckningen. Men tänk på att de bara är nyckelhålsmärkta så länge du kör med magra tillbehör! Se upp så att du inte får pommes och vanlig läsk av bara farten...

Maria Wångersjö