"Jag vill tajta till kroppen"

Foto: Privat
Veronica före och efter viktnedgången.
HÄLSA

Veronica Ohde gillade redan att träna, men när hon i januari 2009 blev arbetslös fick hon plötsligt ännu mer tid att lägga på träningen. Hon skrev in sig på Viktklubb och snabbt började hon se resultat.

I samband med en ny anställning under hösten 2006 började Veronica Ohde att träna.
– Vi tränade i grupp två gånger i veckan. Året efter köpte jag ett årskort på träningscentret Hälsocenter och började träna upp till fyra pass per vecka.

I januari 2009 blev Veronica arbetslös och hon la ännu mer tid på träningen. I slutet av mars gick hon med i Viktklubb.
– Jag har kommit fram till att jag tidigare åt för stora mellanmål, och i och med det gick jag inte ner i vikt, utan snarare upp. Idag har jag kontroll och vet hur mycket jag kan äta för att kunna träna, bygga muskler, samt minska vikten. Dock tar jag det lite lugnt just nu eftersom att jag är så nära målet!

Veronica kom i kontakt med Viktklubb första gången för ganska många år sedan. Hon var med tidigare och gick då ner litegrann.
– Men den här gången tog jag nya tag och jag har i stort sett fullföljt mina mål. Att skriva in hur mycket mat jag äter har periodvis varit en utmaning för mig. Dock är det rätt enkelt när man väl har gjort det till en vana.

Veronica säger att det lättaste under hennes viktresa har varit motionen.
– Det är så kul! Jag kör cirka 5-6 träningspass per vecka, plus 1-2 raska entimmespromenader. Jag kör body pump, body combat, core, spinning, löpband och gym. Det är bra att det finns många pass att välja på så att man kan vara flexibel beroende på hur dagarna ser ut i övrigt.

Idag känner hon sig piggare och rörligare. Hon har bättre självförtroende nu när hon är mindre, och har fått en fastare kropp.
– Det är mycket roligare att köpa kläder nu!

Hon gillar Viktklubb för att det är så lätt att skriva in, och få koll på hur mycket man ska och kan äta.
– Dessutom läggs träningen in på ett så pass bra sätt att man enkelt ser hur mycket mer man får äta.

Hennes första mål var att gå ner 10 kilo, men efter ett tag kände hon att det var för lite, så hon ökade på med ytterligare 2 kilo.
– Men eftersom jag tränar så pass mycket blir det ju muskler också som väger, så jag får se hur det kommer att gå med det nya målet. Nu tänker jag inte på vikten lika mycket, utan mera på att jag vill tajta till kroppen lite extra.

FAKTA

"Unna dig något gott ibland"

Namn: Veronica Ohde
Ålder: 35
Bor: Sandviken
Yrke: Arbetssökande
Längd: 157
Startvikt: 68,6 kg
Vikt nu: 58,2 kg
Målvikt: 57 kg

Mina tre bästa tips:
1. Motionera regelbundet, det gör verkligen susen! Om man gör det kan man unna sig något gott ibland!
2. Drick mycket, vatten är ju naturligtvis bäst.
3. Tillåt dig att unna dig något ibland, det har varit viktigt för mig. Är man bortrest en dag och råkar stoppa i sig alldeles för mycket ohälsosamt så ska man inte ge upp. Ta nya tag dagen efter!

Ett kickstartartips:
Var väldigt noga i början med att dagligen skriva upp allt du stoppar i dig. Gör det till en vana så att det sker automatiskt till slut.