Ris i olika färger

Rika på antioxidanter

Foto: INGRID PLYHM
Olika rissorter.
HÄLSA

För många är det vita riset fortfarande det vanligaste att servera till maten, men det finns många fler sorter att prova som både innehåller mer näring och har annan färg. Råris som har lite längre koktid än 20 minuter innehåller mer näring och ger ofta med mättnad än det vanliga vita riset. Det röda och svarta riset innehåller dessutom mycket antioxidanter.

Rött ris har en nötaktig smak och passar bra att använda i sallader, fyllda grönsaker eller servera till en varmrätt. Riset är opolerat, vilket betyder att den näringsrika hinna som omsluter riskornet finns kvar. Skölj riset och koka i 45 minuter i rikligt med vatten utan salt så att kornen inte sluter sig.

Svart ris kommer ursprungligen från Asien och har en något sötaktig smak. Riset blir klibbigt och något glänsande då det kokas. Koka i rikligt med vatten i 35 minuter, utan salt så att kornen inte sluter sig.

Vildrismix är en blandning av rött ris, vanligt fullkornsris och vildris. Alla sorterna är fullkornriser, vilket ger ett naturligt högt näringsvärde, bra med fibrer och god fyllig smak. Säljs bland annat av Saltåkvarn.

Arborioris är ett vitt rundkornigt ris som används främst till risotto. En annan variant av risottoris heter Avorio. Detta ris har en speciell förmåga att suga upp mycket vatten, men ändå få en bra ”al dente” känsla.

FAKTA

Jämförelse:

100 gram kokt fullkornsris ger cirka 100 kcal

100 gram kokt Jasmineris ger cirka 120 kcal

Maria Nygårds