Så kommer du till rätta med träningen

Fem knep som hjälper

HÄLSA

Öka din viljekraft och ditt jäklar anamma för att komma till rätta med din träning. Alla är vi slöa ibland och behöver någon form av motivation.

Här får du fem knep som hjälper dig till att ta rätt beslut.

Foto: COLOURBOX
Kom till rätta med träningen genom att öka din viljekraft.

Hör du till en av dem som alltid hittar på ursäkter till att inte träna eller att komma till skott över huvudtaget. Saknar du den lilla extra viljan.

Forskare säger att vi har en begränsad källa av viljekraft, men att den går att träna upp så vi kan få en ökad lust, en ökad inre styrka till att ta beslut och en ökad förmåga att lyckas uppnås sina mål.

Dessa knep går att applicera på allt i din vardag som både träning, arbete, matvanor, rökning och förhållanden.

Använd bra anledningar som motivation

När du använder dina känslor för att ta viktiga beslut kan de ibland hindra dig från att nå dina mål. Till exempel om du har bestämt dig för att gå ner tio kilo, men så har du bråkat med din man och börjar istället tröstäta allt möjligt som choklad, glass, chips med mera. Då har dina känslor blivit ett hinder för att du ska nå ditt mål. Det är viktigt att bli medveten om varför man vill göra en förändring. Det kommer att skapa åtrå, vara din nyckel till motivation och hjälpa dig när det känns tufft.

Gör så här: Skriv ner en lista på vad det är du vill förändra/förbättra och tre anledningar till varför var och en skulle vara bra för dig. Ha listan nära till hands varje dag som konstant motivation.

Fokusera på en sak i taget

Dr Roy Baumeister, från Florida State University har studerat människans viljekraft i över ett tio år. Han säger att vi har en begränsad viljekraft. Det märks tydligt runt nyår då många gör nyårslöften. Det är bättre att hålla sig till ett löfte och fokusera på det istället för att göra fem stycken halvbra.

Gör så här: Istället för att skriva din vanliga nyårslöfteslista eller andra mål du vill uppfylla som till exempel att både springa marathon, gå ner 15 kilo, bli bättre på jobbet, att bli mer aktiv i dina barns aktiviteter och samtidigt lära dig dansa, så är det bättre att plocka ut en grej som du tycker är viktigast och lägga all fokus på det.

Bli din egen vakthund

Många av oss har svårt att få saker gjorda på egen hand. Här måste du lära dig att använda din viljekraft för att hålla dig på banan. Att infria löften mot dig själv kan stärka din självkänsla och din viljekraft.

Gör så här: Börja smått. Säg så här till dig själv: ”Jag kommer att göra det här oavsett vad som händer”. Börja med enkla saker som att ta med dig en lunchlåda till jobbet, ta en kvarts promenad om dagen eller ta cykeln varannan dag istället för bilen. Det här kommer att stärka din självkänsla och öka din förmåga att agera. När du har klarat av de små målen kommer du på sikt att kunna fokusera på lite större mål.

Tryck undan dina dåliga vanor och skapa nya bra

När du fokuserar på en sak, bra eller dålig, ökar den funktionen i hjärnan så att tanken blir ännu mer intensiv. Detta kan ju ställa till det ifall du har många dåliga vanor som, rökning, att du äter godis varje dag, alltid säger till själv att du inte orkar träna, måste äta marmelad och croissant till frukost.

Gör så här: Om du till exempel försöker sluta röka och istället tar ett tuggummi så är det ett sätt att lura hjärnan till att vända en negativ tanke till en positiv. Gör små förändringar. Sakta men säkert kommer de positiva tankarna och handlingarna att vinna över de negativa.

Lär känna dina begränsningar

Om du har haft en lång och hektisk dag på jobbet och dessutom slarvat med maten är den en dum idé att gå och handla på tom mage på vägen hem. Risken finns att du köper fel mat, som chips, läsk, godis eller halvfabrikat.

Gör så här: Försök att ta kontroll över dina matbehov ordentligt under dagen så kommer du slippa akutinköpen på kvällen. När du håller blodsockret i balans minskar du risken för att kasta i dig en kexchoklad för att dämpa hungern. Se till att ha kylskåpet välfyllt i förväg. Ta inga stora beslut efter en lång och stressig dag. Skriv en lista för morgondagen och se till att få en god natts sömn så är du full av energi dagen efter istället.

Shirin Rågby Djavidi