Så håller du motivationen uppe

Under hela 2011

HÄLSA

Ett nytt år med nya träningsmål.

Lär dig att hålla motivationen uppe hela året ut.

Lägg gårdagen bakom dig och sikta framåt.

Foto: COLOURBOX
Träna med en kompis så kan ni peppa varandra.

Det är nu som träningskorten, pulverdieter, träningsfilmer, redskap och andra gå ner i viktmetoder säljer som allra bäst, efter jul och nyårshelgen. Många av oss funkar på samma sätt och tänker att nu ska jag minsann sätta igång. Och det brukar gå ganska bra, i alla fall i januari. Då är det högsäsong på gymmen och träningskorten säljer som aldrig förr. Men det gäller ju att lägga upp en plan som funkar för hela året och inte bara den första månaden. För tyvärr brukar det tunna ut framåt februari och mars.

Skynda långsamt

Försök att undvika det vanliga misstaget genom att gå ut för hårt, det vill säga att du börjar med att träna flera dagar i veckan, köra slut på kroppen, dra på dig skador och tappa motivationen. Det resulterar ofta i att du blir besviken på dig själv, vilket är helt onödigt.

En mycket bättre plan är att skynda långsamt och bestäm dig för att till exempel börja med att träna två dagar i veckan, en gång kondition och en gång styrketräning. Däremellan håller du igång med exempelvis raska promenader. Det är en rimlig start som kommer att hålla betydligt längre. Trixet är att försöka hitta en balans mellan jobb, familj, fritid och träning. Utöka din träning efter hand när du känner att du fått in rutinen. Variera din träning så mycket som möjligt, dels för att kroppen behöver variation för att ge resultat och dels för motivationens skull.

Träna med en kompis

Har du svårt att komma igång över huvudtaget så kan det vara lättare att göra det tillsammans med en vän. Det går att köpa personliga tränarpass för två personer vilket kan göra träningen roligare och ni kan peppa varandra. En annan rolig sak kan vara att anmäla sig till en kurs till exempel dans, klättring, yoga eller något annat kul som du har velat prova länge. Nyhetens behag kan sporra motivationen. Anmäl dig till ett kortare lopp i vår så du har ett konkret mål att träna mot. Det finns lopp från fem kilometer och längre.

”Du bestämmer”

Den röda tråden fram till nästa nyår är att hitta din träningsgrej som just du tycker är rolig. Ett aktivt liv ger så många fördelar som exempelvis bättre sömn, bättre koncentration, ökad kreativitet, viktnedgång, bättre kondition och ett starkare hjärta, minskad risk för belastningsskador, smidigare och starkare kropp och mycket mer. Listan kan göras hur lång som helst. Det är bara du som bestämmer över din kropp. Låt 2011 bli ditt år!

Shirin Rågby Djavidi

ARTIKELN HANDLAR OM