Gå ner i vikt

med kundaliniyoga

Foto: COLOURBOX
Få bättre kontakt med ditt sinne och din kropp.
HÄLSA

– Kundaliniyogan är så kraftfull, därför behövs bara lite yoga för att få resultat, men då måste du göra det varje dag, säger Kristina Kumlin, yoga och meditationslärare.

Lär dig grodan och eldandningen för att komma igång.

Kan det här vara något för dig? Yoga lite varje dag och må så mycket bättre, balansera din kropp och själ och gå samtidigt ner några kilo i vikt.

Kundaliniyoga är den mest kraftfulla yogaformen om vi jämför med hathayoga som är den allra vanligaste på gymmen. Den stora skillnaden är att hathayogan är mer fysisk, medan kundaliniyogan är mer mental men även fysisk. Det finns 8000 olika kundaliniyogaprogram.

Yogan består bland annat av fysiska övningar/kroppsställningar, andningsövningar kombinerat med rörelser(kriyas) och meditation.

Gå ner i vikt

– Kundaliniyoga hjälper dig att gå ner i vikt och behålla vikten genom att skapa balans inom dig själv. Du får bättre kontakt med ditt sinne och din kropp och får därmed en ökad självkännedom vilket ger ett positivt mönster, säger Kristina.

Kristina pratar också om tomheten som vi kan känna och gärna tröstar oss med mat som vi egentligen inte behöver.

– Ibland äter vi för att vi är trötta och tror att det ska ge oss energi, men i själva verket tar det mer energi att smälta maten och det skapar en ond cirkel, säger Kristina.

– Genom andningsövningar får vi ökad energi som även gör att vi inte känner samma hunger längre.

Gå på en dejt med dig själv

Andningsövningar, meditation och fysiska övningar kan vara ditt bästa recept till ett mer harmoniskt liv. Om du så bara ägnar tio eller femton minuter varje dag åt dig själv kommer du på sikt att få lite annat perspektiv på saker. Och tomheten försvinner.

Allt går så fort i vår vardag och det kan vara skönt att veta att du ger dig en ”dejt” med dig själv några minuter varje dag. Stress tillför som bekant sällan någonting positivt.

Stress påverkar oss mer än vad vi tror och kan sätta hela vårt system i obalans vilket i sig kan skapa viktökning. Genom kundaliniyogan kan du på ett enkelt sätt ta kommandot över ditt liv.

FAKTA

Kristinas 6 bästa tips

1. Gör grodan varje morgon och kväll (se grodan i rörliga bilder på Kundaliniyogastockholm Börja med 26 gånger, utöka sen till 54 och 108 gånger. Det kommer att ge dig energi och öka din ämnesomsättning.
2. Gör eldandningen varje dag i 3 - 11 minuter. Sitt på en stol eller i soffan. Ta starka snabba andetag med näsan där ut och inandningen är lika långa. Det här kan du göra närsomhelst under dagen. (se eldandningen i rörliga bilder på Kundaliniyogastockholm)
3. Gå långa promenader
4. Andas djupt.
5. Slappna av.
6. Drick Master cleanse: Citron, vatten, lönnsirap och cayenne peppar. Ger dig energi och mättar.
Läs mer:
www.yogibhajan.com
www.kundaliniyoga.com
www.3ho.org
www.kundaliniyoga.se
”Om du ska över atlanten kan du antingen ta båten eller flyget. Du kommer dit vilket som. Skillnaden är hur snabbt vill du dit? Hatha är som att ta båten och kundaliniyogan är som att ta concorden. Ett år av kundaliniyoga är som om du har praktiserat 20 år av hatha yoga.” yogi bhajan