Dags att vårstäda skafferiet!

Maria Nygårds tipsar om vad som bör finnas i skåpen

HÄLSA

Nu när solen tittar fram allt mer och vi går mot ljusare tider börjar många vårstäda hemma bland kläder och prylar. Tänk på att även skafferi, kylskåp och frys behöver städas upp efter vinterns alla helger.

Foto: COLOURBOX
Dags att rensa ut kyl, frys och skafferi?

1. Ta bort det du kan lockas äta av som du egentligen inte borde eller vill ska slinka ned. När det inte finns godis, kakor, kex och läsk hemma är det lättare att hålla sig borta från småätande och onödiga frestelser.

2. Nötter och frön är perfekt att ha till hands om man blir sugen på något, men de innehåller mycket energi, så max en näve per dag räcker. Tänk på att nötter och fröer som står för länge blir dåliga då fettet i dem härsknar.

3. Fyll på med mycket frukt och grönsaker, både färska och frysta. Frysta grönsaker och bär innehåller motsvarande näring som de färska produkterna.

4. Prova på några av alla de gryn som finns i butikerna som till exempel mathavre, matkorn eller quinoa som både är gott och mättar bra.

5. Bönor och ärtor av olika slag passar bra i matiga sallader. Gröna ärtor är gott att mixa till en ärtpesto eller varför inte fixa en god sås av kikärtor i form av en hummus. Det finns ett stort sortiment av färdigkokta baljväxter om man inte har lust att koka själv. Det senaste tillskottet är bland annat frysta färdigkokta kikärtor.

6. Passa även på att skaffa dig en stegräknare lagom till dina promenader i vårsolen, en vuxen människa bör gå 10.000 steg om dagen enligt Folkhälsoinstitutet.?Det motsvarar ungefär en sträcka på 7,5 km. En stegräknare kan ofta hjälpa till att öka motivationen och ge dig möjlighet att sätta upp realistiska mål för din motion.