Viktklubbs experter: ”så äter vi av julbordet”

Dietisten och träningsexperten ger sina julmatstips

1 av 3 | Foto: Björn Lindahl
Viktklubbs dietist väljer sina favoriter på julbordet.
HÄLSA

Julen är frossandets högtid. Men det behöver inte betyda att du måste gå upp en massa i vikt. Gör som Viktklubbs dietist och träningsexpert – njut och klara vikten.

Julen kommer bara en gång om året, så låt smaklökarna avgöra vad du äter. Om du väljer smart – och framför allt begränsar portionerna – är risken liten att du går upp i vikt under högtiden.

– Om du blandar nyttigheter med mindre nyttiga saker gör det inte så mycket om inte allt är smalmat, säger Josefine Jonasson, dietist på Viktklubb.se.

– Trickset med julbord liksom alla bufféer är att bara ta av det som man gillar och i lagom portion. Man behöver inte ta om fem gånger, säger Viktklubbs träningsexpert Shirin Rågby Djavidi.

Båda experterna tycker att du ska tänka på vad och hur mycket du äter. Exempelvis att du kan skippa det som du tycker är halvgott. Särskilt om du äter av flera julbord, kan du äta av lite olika saker.

– Det viktigaste är mängden. Ät bara det som du verkligen tycker är gott!, säger Josefine Jonasson

– Var noga med att känna efter när du är riktigt mätt, fyller Shirin Rågby Djavidi i.

Hennes tips är också att få in lite motion här och där under julen.

– Försök att hinna med en rask promenad före julbordet. Har du möjlighet kan det vara jätteskönt att även ta en promenad framåt kvällen. Rör på dig hemma under kvällen I stället för att bara sitta i soffan. Lek med barnen och försök aktivera dig med det du har hemma. Starta juldagen med en rask entimmespromenad.

– God Jul från oss!

FAKTA

Viktklubbs bästa julmatstips!

Träningsexpertens bästa tips:

Sill, julskinka, köttbullar, prinskorvar och jansson är självskrivna på mitt julbord. Självklart smakar jag en och annan bit från chokladasken (i vår familj får man ta från det undre lagret), även någon pepparkaka till julglöggen framför Kalle Anka. I stället för att smälla i sig av allt julgodis när det börjar kurra i magen på kvällen så brukar jag ta en knäckemacka med julskinka och stark senap.

Bra julklappstips är hopprep, rockring, wii fitness, xertubes, pilatesboll, träningsdvd, hantlar, stegräknare och löparskor.

Kalorikollstips med dietist Josefine Jonassons:

Skinka och kalkon är bra och proteinrik mat. Lutfisk är också magert och gott. Potatis ger bra mättnadskänsla. Lax är en fet fisk, det är bra med omättade fetter. Grönsaker är alltid bra, men lyser med sin frånvaro på julbordet. Ta av det som finns, som rödkål och brysselkål. Knäckebröd är fiberrikt och tar tid att tugga, vilket gör att man inte äter för snabbt. Ostkaka ger mycket protein utan för mycket socker, ett äpple och en pepparkaka, som bryter av smaken bra.

Mat:

Kalkon

Knäckebröd

Kycklingspett

Köttbullar

Lammfiol

Lax

Lingonsill

Lutfisk

Pickles

Potatis

Rostbiff

Rödbetssallad

Rödkål

Senapssill

Skinka

Ägg

Ärtor

Dryck:

Julmust light eller vatten

Dessert:

Fruktsallad

Ostkaka

Pepparkaka

Risbräck

Äpple

ARTIKELN HANDLAR OM