Bästa brödet, flingorna och yoghurten

HÄLSA

Tänker du på vikten?

Då är det vardagsmaten du måste satsa på.

Bröd, flingor och yoghurt - lär dig hitta de bästa alternativen.

Foto: BÖRJE THURESSON
Josefine Jonasson jämför produkter.

För den som vill gå ner i vikt är det lätt att fokusera på de stora kaloribomberna - tårtan på kalaset och frosseriet på firmafesten.

Men det är vardagsmaten, det du äter varje dag i princip året runt, som kommer att göra skillnad.

- Har man en bra grund med bra matvanor till vardags har man större möjligheter till utsvävningar när det är fest, säger Josefine Jonasson, dietist.

Därför lönar det sig att lägga ner lite extra tid på att hitta bra vardagsvaror. Däremot är det svårt att utnämna en vara eller produkt till "bäst" - vad du behöver för bröd eller flingor beror givetvis på vad du har för behov.

- Enstaka livsmedel ger inte hela bilden, säger Josefine Jonasson.

Sedan kan en produkt vara hur nyttig som helst - men om du inte äter den, utan ständigt kommer på dig själv med att välja andra, onyttigare varianter, så gör den ändå ingen nytta.

- Det allra viktigaste är att det man äter smakar bra. Om man inte tycker om något som är nyttigt behöver man jobba lite för att lära sig det, men det är sällan någon bara tycker om onyttig mat, säger Josefine Jonasson.

Det beror också mycket på hur du själv fungerar mentalt. En del kan nöja sig med lite mindre om de väljer något som är riktigt gott, och kan då kanske unna sig något med lite fler kalorier. Andra reagerar tvärtom - är det jättegott äter de dubbelt så mycket. Då gäller det att ha lite disciplin, och kanske spara det allra godaste till en utvald helgfrukost eller festligare tillfälle.

1 av 3

Bra val!

Bröd

Viktigast: Mättnad! För maximal mättnad för kalorierna, leta efter ett bröd med hela korn/kärnor, bakat på surdeg (mättar bättre) och med rejält med fibrer - helst minst 6 % och gärna mer. Tuggmotstånd är viktigt - annars blir lätt för många skivor.

Mindre viktigt: Kalorier. De flesta bröd innehåller ungefär lika många kalorier per 100 g. Lite socker är inte heller hela världen (och står socker efter jäst i innehållsförteckningen har det dessutom använts som jästnäring och försvunnit). Fetthalt är mindre viktigt - det är ingenting jämfört med vad pålägget ger. Färgen är inte heller viktig - ett mörkt bröd kan vara grovt, men det kan också vara färgat.
Tre bra exempel:
1. Fazer rågkusar - 11,5 g fiber/100 g; surdeg; fullkorn.
2. Polarbröd rågstyrka - 9,5 g fiber/100 g; surdeg; fullkorn.
3. Va gott solrosbröd - 8,2 g fiber/100 g; hela frön.
Flingor

Viktigast: Mättnad! Fiberinnehåll är viktigt, även om många önskar att det inte vore så. Fiberrika flingor står du dig länge på, och du får mycket mättnad för kalorierna. Lågt sockerinnehåll är också viktigt - en del flingor är rena sockerbomberna trots att det inte syns, så om du inte ser upp får du i dig massor av kalorier som inte ger någon mättnad alls. Torkad frukt kan ge mycket socker - välj naturella flingor istället, och komplettera med färska eller frysta frukter och bär om du vill. Undvik yoghurtöverdrag och choklad!

Mindre viktigt: Kalorier. Hur många kalorier det är per 100 gram säger inte mycket, eftersom en portion flingor väger så olika mycket beroende på vilken sort du väljer. Har du några olika favoritflingor kan du helt enkelt väga en portion av vardera sorten, och själv räkna ut antalet kalorier och fundera över om du får lika mycket mättnad för kalorierna. En del får du kanske till och med sockersug av?
Tre bra exempel:
1. Frebaco fullkorn frukosthjärtan - 9 g fiber/100 g; inget tillsatt socker
2. Kelloggs All Bran - 15 g fiber/100 g
3. Quaker havrefras - 14, 5 gram fiber/100 g
Fil, yoghurt och mjölk

Viktigast: Naturellt. Det kan låta trist, men naturella alternativ är överlägsna. Vill du ha frukt eller bär i - tillsätt själv färska eller frysta alternativ. Vill du ha det sötare - använd socker eller sötningsmedel. Då är sockret åtminstone inte dolt, utan du vet vad du gör och kan stå för dina val.

Mindre viktigt: Fetthalt. Här får du själv väga mängd mot smak. Lite mindre, men lite fetare? Lite mer, men lite magrare? Bara du själv kan avgöra. Använder du naturella alternativ är det lätt att se skillnaden. Det är lika många kalorier i en deciliter mjölk som i en deciliter fil eller en deciliter yoghurt, så länge de har samma fetthalt. Det spelar alltså ingen roll vilken av dessa produkter du väljer.
Tre bra exempel:
1. Lättyoghurt 0,5 % - 2,5 dl ger 100 kcal
2. Mellanmjölk 1,5 % - 2,22 dl ger 100 kcal
3. Filmjölk 3 % - 1,66 dl ger 100 kcal

Hitta drömvikten med Viktklubb.se

Aftonbladets tjänst för viktminskning på nätet.

Om du vill veta mer om hur du kan gå ner i vikt med Viktklubb klicka här!

Maria Wångersjö

ARTIKELN HANDLAR OM