Så håller du dig mätt på rätt sätt

HÄLSA

Småätande är ofta det som gör att många går upp i vikt. För den som känner sig mätt mellan måltiderna har ofta inget sug efter något sött. Här kommer en lista på tips hur man kan tänka för att lättare känna sig mätt.

Frukostätare håller lättare vikten.

Ät långsamt: Var närvarande när du äter. Känn efter hur maten smakar, tugga ordentligt och försök undvika att bli distraherad av annat så hinner kroppen känna av mättnadssignalerna.
Ät dagtid: Det finns data som tyder på att mättnadssignalerna fungerar sämre på kvällen.
Ät frukost: Frukostätare är mer sällan överviktiga än de som hoppar över frukosten.

Välj mat med låg energitäthet: Fiberrik mat med låg energitäthet som till exempel grönsaker, mättar mer per kalori än energität mat med mycket socker eller fett.

Välj mat med struktur och tuggmotstånd: En rå morot mättar bättre än en kokt, tack vare tuggmotståndet. En hel frukt mättar mer än fruktpuré och bröd med hela spannmålskärnor ger bättre mättnadskänsla än bröd med finmalda kärnor, det vill säga mjöl. Flytande föda passerar fortare magen och tas därmed upp snabbare av kroppen.

Ät smakrik mat: Smakrik mat kan göra att vi nöjer oss med mindre mängder - jämför till exempel mörk choklad med ljus.

Ät varm mat: Varm mat mättar bättre än kall.
Välj kostfiber: Fiberrik mat ökar mättnadskänslan mer än fiberfattig.

Håll koll på det söta: Söt smak stimulerar aptiten och kan göra att vi äter mer än vad vi behöver.
Källa: Lantmännen

Maria Nygårds