Viktklubb slår hål på träningsmyterna

HÄLSA

Pernilla Ohlsson, personlig tränare och utbildare på Personal Training School svarar på frågor om träning och slår hår på myter.

Viktklubb.se: Varför går jag alltid upp i vikt när jag börjar träna?

Pernilla: Omedvetet och oftast för att man äter större portioner eftersom man blir hungrig av att träna, vilket påverkar vikten. Muskler innehåller även vatten till väldigt stor del (cirka 70 procent) vilket gör att man blir tyngre. Om du fortsätter med varierad träning (kondition och styrka) och ett bra kostintag kommer din viktnedgång att ske.

Viktklubb.se: Om jag vill gå ner i vikt så funkar det alltid bättre om jag bara äter mindre och inte tränar samtidigt. Tänker jag rätt då?

Pernilla: Det handlar inte bara om att gå ner i vikt, utan även om alla hälsoeffekter som att kunna leva ett långt och hälsosamt liv. Som till exempel att minska risken för vällevnadssjukdomar som diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar eller vissa former av cancer. Du får också ett bättre psykisk välbefinnande, bättre sömn, ett starkare immunförsvar, en starkare kropp, mer smidig, mer ork och mycket mer. Jag tycker att man ska se det i ett större perspektiv än att bara bli smal. Träning i kombination med ett bra näringsintag har visat sig ge de bästa effekterna.
Viktklubb.se: Jag vill inte få stora muskler för det får man väl av styrketräning?
Pernilla: Att bygga muskler är svårt. Det är framförallt genetiken som bestämmer om man har lätt för att bygga muskler eller inte. Att bygga muskler kräver enormt arbete, disciplin och ett välplanerat näringsintag. Jag tycker absolut att du ska lägga in styrketräning i din vardag då du får många fördelar. Du blir starkare, får mer bland annat synbara muskler, en ökad förbränning, smidigare, en ökad kroppskontroll och ett ökat välbefinnande.
Viktklubb.se: Om jag vill få slankare och smalare ben till sommaren, vad rekommenderar du för träning då?

Pernilla: Du måste förbränna fett och till viss del också muskelmassa. Det gör du med långa konditionspass i form av exempelvis löpning (minst 60 minuter) eller promenader (helst 120 minuter). Vad det gäller formen på dina ben så är det genetiskt betingat. När du tränar över en timme tar dina energireservlager ta slut. Då måste kroppen skapa energi genom att bryta ner fett och i nästa fas bryter den ner proteiner som finns i våra muskler. Det är därför till exempel långdistanslöpare är väldigt slanka. Men kom ihåg att den här träningen måste byggas upp under en längre tid för att minimera risken för skador och för att vänja kroppen vid långa träningspass.

Viktklubb.se: Bästa sättet att få platt och vältränad mage?

Pernilla: Genom konditionsträning. Alla har magrutor under fettlagret. För att få en platt mage måste man göra sig av med fettet. Detta görs med all typ av träning som höjer pulsen under en längre tid. Tiden på passet avgörs ifrån hur erfaren du är och vad för typ av aktivitet du gör. Promenader kräver längre tid, ex 1,5 tim än löpning.

Konditionsträning ska varieras med styrketräning (som också ökar din förbränning). Träna hela kroppen. Vad det gäller magövningar så bör de vara så varierade som möjligt. Gör både statiska (ex plankan) och dynamiska (ex raka och sneda situps). Med statiska kommer du åt de inre magmusklerna och med de dynamiska de yttre.
 

Viktklubb.se: Kan jag bränna fett och bygga muskler samtidigt?
Pernilla: Både jag och nej. Det är ungefär som att gasa och bromsa samtidigt. Det beror på hur mycket muskler du vill bygga och hur mycket fett du vill bränna. Om du ex vill bygga två kilo muskler och bränna tre kilo fett så går det att göra. Att göra dessa två samtidigt kräver minutiös planering av matintag och träning. Men om du vill bygga tio kilo muskler och bränna 15 kilo fett bör du periodisera din träning, det vill säga att du delar in träning i flera perioder. Ex en byggperiod och en förbränningsperiod.
Viktklubb.se: Om jag vill bränna fett, är det bäst med högintensiv träning (ex löpning) eller lågintensiv (ex promenader)?

Pernilla: Majoriteten av träning bör vara lågintensiv. Detta tränar kroppen att använda fettet som energikälla.

Fett lagras på tre ställen i kroppen. I underhuden, i musklerna och runt de inre organen. Vid högintensiv träning förbränns fettet i musklerna. Vid lågintensivträning förbränns underhudsfettet. Däremot har du en efterförbränning vid högintensivträning då även underhudsfettet förbränns. Det som avgör vilken träning du ska utföra är din träningserfarenhet. Att utföra högintensiva intervaller kan ge upphov till skador, samt det kan sänka din motivation eftersom det är väldigt krävande. Var noga med att bygga upp din träning på lång sikt. Tänk långsiktigt och du får bestående resultat.

Hitta drömvikten med Viktklubb.se

Aftonbladets tjänst för viktminskning på nätet.

Om du vill veta mer om hur du kan gå ner i vikt med Viktklubb klicka här!

Shirin Rågby Djavidi

ARTIKELN HANDLAR OM