Hur ser din frukost ut?

HÄLSA

Frukost är något vi har en förmåga att äta samma år ut och år in. Därför är det viktigt att se över vad man äter, små förändringar kan ge stora vinster på sikt. Se nedan vilken skillnad i energi det blir om du byter ut vissa livsmedel.

Exempel 1:
En skiva 28 % ost, 15 gram - 54 kcal
Två deciliter fruktyoghurt, 0,5 % - 130 kcal
1 1/2 deciliter juice – 74 kcal
Exempel 2:
En skiva 17 % ost, 15 gram- 42 kcal
Två deciliter yoghurt naturell 3 % - 120 kcal*
En medelstor apelsin, cirka 41 kcal
*Som du ser ger naturell yoghurt med 3 procent fett mindre energi än fruktyoghurt med 0,5 procent fett. Två deciliter naturell lättyoghurt ger 90 kilokalorier. Välj hellre naturellyoghurt och smaksätt själv istället för att välja den söta fruktyoghurten.
OBS! Undvik även flingor med mycket socker.
TIPS: Har man svårt att äta på morgonen kan smoothie vara ett alternativ, lättdrucken och ger en bra vitaminkick på morgonen. Ta 1 deciliter frusna bär och mixa med 2 deciliter lättmjölk eller naturell lättyoghurt.

Maria Nygårds

ARTIKELN HANDLAR OM