Utomhusträning för kropp och knopp

HÄLSA

Träna ute efter säsong så mycket som du bara kan.

Utnyttja dagsljuset i kombination med träning.

Det gör gott för både kropp och knopp.

Våren verkar ju vara lite trög i år, men det hindrar oss inte från att vara utomhus så mycket som möjligt och detsamma gäller även för träningen. Ta helt enkelt ut den träningen som du vanligtvis gör inomhus. Om du alltid går på spinning, cykla ute istället. Du kommer märka stor skillnad på att cykla på en spinningcykel i grupp mot att cykla ute själv. Utomhus får du ett naturligt motstånd med uppförsbackar, skogsstigar, motvind och nedförsbackar, vilket kan kännas lite ovant i början. Här gäller det att du verkligen satsar och kämpar. Lägg upp en plan där du till exempel intervallcyklar.

Spring utomhus

Brukar du stå på löparband eller crosstrainer är det enkelt att bara löpa utomhus. Precis som vid cyklingen får du ett naturligt motstånd. Med löpningen kan du verkligen välja olika underlag som asfalt, grus, skogsstigar, strand (om du har turen att bo nära havet), gräsmattor med mera. Ibland kan du springa lång i ett lite långsammare tempo för att nästa gång öka farten och sänka sträckan.

Istället för crosstrainer kan du ta raska promenader med gåstavar. Det gör att du får med överkroppen mer än om du bara hade promenerat utan stavar. Stanna upp vid tre eller fyra tillfällen under din promenad för att göra styrkeövningar som grodhopp, höga knälyft, armhävningar, chins genom att hänga dig i en trädgren, utfall, situps, plankan med mera. Det är bara att använda fantasin.

En annan frihetskänsla

Om du inte spelar golf själv, kan du följa med en vän och vara caddy. Då får du en cirka fyra timmar lång promenad och frisk luft. Ta tennislektioner eller testa rullskidor. Häng med barnen ute och hoppa studsmatta eller hopprep. Bara du vistas utomhus.

Det blir en helt annan frihetskänsla genom att träna utomhus. Du blir ett med naturen och får dessutom njuta av fågelkvitter och förhoppningsvis solsken. När vi får dagsljus på kroppen och helst solljus bildas D-vitamin i huden som bland annat är viktigt för vårt skelett.

Shirin Rågby Djavidi

ARTIKELN HANDLAR OM