60 sekunder mot ett sundare liv

HÄLSA

Gör pyttesmå förändringar varje dag.

60 sekunder är en bra start för ett steg närmare ett sundare liv.

Här får du fem enkla vardagsknep.

Foto: FOTO: COLOURBOX
Hjälp dig själv att komma ner i varv med massage.

Ta en minipromenad varje timme. Hör du till en av alla dem som sitter fast på en kontorsstol framför datorn hela dagarna? Ställ dig upp en gång i timmen och rör på dig i minst 60 sekunder. Ta ett varv runt kontoret, hämta lite vatten, stretcha lite och bara låt kroppen få vakna till liv. En färsk studie från Journal of the American College of Cardiology visar att de som satt ner mer än fyra timmar, förutom tiden på jobbet, löpte en 50 procent större risk att dö av hjärt/kärlsjukdomar än de som satt ner i två timmar. Förutom dessa 60 sekunder varje timme, lägg till en rask promenad på minst 30 minuter varje dag så är du snart uppe i de 10 000 steg du bör ta varje dag för att behålla en sund livsstil.Förutom dessa 60 sekunder varje timme, lägg till en rask promenad på minst 30 minuter varje dag så är du snart uppe i de 10 000 steg du bör ta varje dag för att behålla en sund livsstil.

Ett ägg om dagen. Ägget är som ett stort vitaminpiller därför att det innehåller de flesta vitaminer du behöver få i dig under en dag, som vitamin A, E, D och B. Nästan alla utom vitamin C. Dessutom innehåller ägget fullvärdigt protein, kolhydrater och fetter.

Använd tandtråd. Fler och fler studier visar att det är väldigt viktigt att använda tandtråd. I maten som fastnar mellan dina tänder bildas bakterier som går vidare ut i ditt blod och kan skapa onödig ohälsa. Det minskar bland annat risken att drabbas av tandköttsinflammation och tandlossning.

Kolla din puls. Genom att varje dag hålla koll på din vilopuls (de slag som hjärtat slår under en minut i total vila) kan du enkelt hålla koll på din hälsa. Ett enkelt mått är att inte ha mer än 60 slag per minut (de kan skilja lite från person till person och det är inget konstigt om du har 70 slag per minut) Men om du börjar stiga över 80 eller 90 slag per minut bör du se över din hälsa och kanske göra en hälsokoll. En amerikansk studie från 2010 visar att om du har en vilopuls på över 90 slag per minut ökar du risken med tre gånger att drabbas av allvarliga hjärtproblem.

Egen massage och andning. När du stressar skapar du obalans i hela kroppen. Hjälp dig själv att komma ner i varv genom att massera din tinning, trycka lätt med fingertopparna precis under ögonbrynen, från mitten och hela vägen ut och även massera örsnibbarna. Samtidigt som du gör detta, tänk på att ta djupa andetag genom näsan och långt ner i magen.

Shirin Rågby Djavidi