Så klarar du av julbordet

avKarin Holmberg

Josefine Jonasson ger sina bästa tips

Nu är det jul igen.
Och med julen kommer alla julbord, glöggmys och adventsfikor.

Men hur ska man egentligen tänka när det gäller julmaten. Måste man avstå från allt och finns det några saker man kan äta mer av? Vi frågade Viktklubbs dietist Josefine Jonasson hur man ska tänka.

Ägg, sill, jansson, kål och skinka. De flesta av oss har några favoriter på julbordet. Men vilka saker ska man egentligen låta bli om man vill undvika att öka i vikt under december.

– Det viktigaste är att begränsa mängden. Istället för att ta en kall, en varm och en desserttallrik på alla julborden kanske du kan begränsa till att ta en tallrik eller ta små assietter av alla, säger Josefine Jonasson och fortsätter:

– Det viktigaste är att inte ta saker man inte gillar egentligen. Finns du saker du bara äter för att det är jul men som du egentligen inte gillar så strunta i dem, säger hon.

Finns det några saker som man bör vara extra försiktig med?

– Ja det finns såklart saker som innehåller onödigt mycket fett. Om man inte älskar rödbetssallad och korvar så kan det vara smart att hoppa över dem. Feta röror och ostar är andra saker som är bra att ta mindre av.

Om man vänder på det, finns det något som är bra att fylla upp tallriken med?

–  Grönsaker. Det är inte alltid så lätt att hitta på julbord men det går inte att komma ifrån att det bästa är om man kan fylla en bra bit av tallriken med grönsaker. Gör man sitt eget julbord är det utmärkt att lägga till nya hälsosamma traditioner. En kålsallad med jultema till exempel, eller varför inte ugnsrostade rotfrukter som en svensk och hälsosam variant av den finska kålrotslådan?

Hur är det med efterrättsbordet?

– Det är egentligen samma sak där. Man kan äta det man vill men man måste värdera det. Choklad, nötter och ris á la malta har alla ganska många kalorier. Självklart kan du äta en bit choklad men då kanske du måste låta bli något annat. Glöm inte bort att komplettera dessertbordet med citrusfrukter och granatäpple. Bättre än så blir det inte.

Josefines bästa tips:

– Begränsa mängden

– Ta bara en tallrik

– Ät bara det du verkligen tycker är gott

– Värderar allt du äter och bestäm dig för vilka saker som är viktiga för dig.