Bensträckaren får kilona att rasa

avCaroline Hougner

Publicerad:
Uppdaterad:

Ställ dig upp!

Det påverkar inte bara vikten. Du får bättre minne, sover bättre och slipper en massa sjukdomar.

Listan över de positiva effekterna av att bryta ett stillasittande liv går att göra lång. Vardagsmotion är den mest betydelsefulla aktivitet vi kan ägna oss åt påpekar överläkare Maj-Lis Hellénius på Livsstilsmottagningen vid Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Många av oss har förstått betydelsen av träning. Enligt ny forskning motionerar vi nordeuropéer mest i hela världen. Vi springer en massa lopp, tränar på gym och deltar i olika idrotter både en och flera gånger i veckan.

Farligt sitta still

– Men, vi har kraftigt underskattat betydelsen av vardagsrörelsen och bensträckaren. En kort bensträckare på en minut påverkar omedelbart blodfetter, blodsocker och ämnesomsättningen, skriver hon i nyutkomna boken ”Till fots - Världens bästa motion”.

 Ett stillasittande arbete hotar hälsan.  Det handlar inte bara om att vi inte mår bra. I slutänden handlar det faktiskt om liv och död.

Det är farligt att inte röra sig.

En minut räcker

Enligt en stor amerikansk undersökning spelade det ingen roll hur mycket folk motionerade på sin fritid, om de sedan satt stilla timme efter timme på jobbet. De som däremot hade för vana att ta sig en bensträckare lite då och då hade fyra centimeter smalare midja, lägre blodsocker, bättre blodfetter och ett lägre inflammationspåslag. Pausen behöver inte vara mer än en minut.

– Har du en stor arbetsplats finns det förmodligen en toalett som ligger längre bort än din vanliga. Kanske till och med på ett annat våningsplan. Använd den, råder Maj-Lis Hellénius och ger fler tips på hur vi enkelt kan motionera i vardagen.

SÅ FÅR DU MOTION I DIN VARDAG

Promenera mera

Kvinnor som promenerar fem kilometer i veckan halverar sin risk att dö i hjärtinfarkt - vilket faktiskt är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor. Låter det långt? Tänk då att du ökar din energiförbrukning med 400 procent bara du påbörjar promenaden.

Gå till jobbet

Hinner du absolut inte ut på några promenader, börja gå till och från jobbet. Det är ju en sträcka du ändå måste ta dig. Du behöver inte bli svettig. Det räcker att gå så snabbt att pulsen går upp och du blir lite varm. Helst ska det ta en halvtimme, men alla promenerade minutrar är bättre än inga alls. Den som går eller cyklar till sitt jobb löper 70 procent mindre risk att drabbas av hjärtinfarkt än den som åker bil.

Välj P-platsen längst bort

Är det för långt att gå till jobbet kan du alltid välja att parkera en bit längre bort än du brukar eller kliva av bussen en station för tidigt. Bara 500 meter extra gör att du faktiskt gått fem kilometer vid veckans slut.

Gå i rulltrappan

Visst den rör sig, men om du tar vänsterfilen och går istället för står går det både snabbare och håller hälsan i trim.

Ta trappan

Hur många gånger har vi inte hört det?!  Men den som vet att hon kan öka sin energiförbrukning uppåt tjugo gånger jämfört med hissåkarna kanske tänker om.

 Rörlig fikarast

Istället för att bjuda på bullar - bjud på ditt umgänge under en kort promenad. På samma sätt kan ni börja med gående möten istället för att slå er ner i sammanträdesrummet. Dagsljuset ute ger er extra energi. Faktum är att ni förmodligen kommer fram till bättre beslut. Det finns numera vetenskapliga belägg för att hjärnan blir mer alert och problemlösningsförmågan förbättras.

 Stå bort dina överflödskilon

Det låter som ett skämt, men är faktiskt sant: Om du står upp och arbetar två timmar varje dag kan du stå bort tio kilo på ett år.

 Låtsas att du har hund - eller låna en...

Du har säkert hört att hundägare håller sig friska längre. Oavsett väder, humör eller all världens ursäkter måste de ändå ut och rasta sin hund. Två, tre promenader om dagen är inte ovanligt för att hunden ska slippa bli rastlösa, nervösa och okoncentrerade. Detsamma gäller oss människor, så har du ingen hund - låna grannens eller låtsas att du har en egen som kräver dagliga rundor i kvarteret.

 Fastna inte framför TV:n

Självklart är det inte bara på jobbet det är farligt att sitta. Fastnar du framför datorn, TV:s eller sitter och läser för längre hemma är det minst lika skadligt. Max en halvtimme i sträck ska du sitta.

Förresten, hur länge har du suttit här och läst nu? Dags för en bensträckare kanske?!

ÖKA EFFEKTEN!

Gåstavar Stavgång sägs öka energiförbrukningen med 20 procent. Dels tillför du en vikt, dels tillför du ett arbete till en del av kroppen som annars vilar när du går.

Viktväst Tunga kläder eller vikter ökar också energiförbrukningen. Blir du tio procent tyngre - ökar energiförbrukningen tio procent.

Stegräknare Ett bra sätt att hålla koll på om du gått dina dagliga 10 000 steg.

Publicerad: