Dietistens utvalda dagsmeny vecka 5

VIKTKLUBB

Här hittar du veckans utvalda dagsmeny med tips och råd från vår dietist Josefine Jonasson.

FRUKOST:

Ett halvt tärnat päron med 100 gram keso.

I havreknäckebröd med ½ msk philadelphia light, rökt skinka och paprika.

Kaffe/te

224 kcal

Dietistens kommentar: Frukosten innehåller protein från keso och skinka, fibrer och vitaminer från päronet och fibrer och rejält tuggmotstånd från knäckebrödet. Självklart får man plats med kaffe och te också om man vill det.

LUNCH: Snabb gulasch (Coop hälsokasse) , 287 kcal

Dietistens kommentar: Lunchen är en klassiker som lite omgjord går att tillaga snabbt. Den innehåller både kött och bönor i en god kombination. Självklart kan man servera bröd till om man har utrymme för det men annars klarar den sig ypperligt på egen hand.

MIDDAG: Grekisk lax med fänkål, 483 kcal

Dietistens kommentar: En rätt som innehåller en del fett men eftersom fiskfett är bra att få i sig kan det vara värt att kosta på sig det ibland. Fänkål och morot ingår i rätten men vill man ha mer grönsaker är det absolut inte fel. Potatis funkar också alldeles utmärkt till.

Mellanmål: Ett äpple i klyftor med kanel på. Serveras med 4 msk keso

Kvällsmål/snacks: 1 morot, ½ paprika, 200 gram gurka. Skär allt i stavar och gör en dip på ½ dl naturell lättyoghurt med valfri krydda som du dippar grönsakerna i.

Josefine Jonasson