Bukfetma kan förkorta ditt liv

Forskaren: Så här kollar du om du ligger i riskzonen

TEMA BUKFETMA. Visste du att även normalviktiga kan vara i riskzonen för fetmarelaterade sjukdomar? Orsaken är bukfettet.

Ungefär 44 procent av Sveriges befolkning lider av övervikt eller fetma idag. Nu visar studier att riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 Diabetes blir större beroende på var fettet lägger sig. Allra farligast är om det lägger sig på magen.
– Man behöver inte vara tjock för att ligga i riskzonen. Det går inte att förlita sig bara på vågen, berättar Ylva Trolle Lagerros, docent och läkare på Institutet för medicin på Karolinska Institutet.

Foto: Ylva Trolle Lagerros, Modelhouse

Så mäter du ditt bukfett

Du kan enkelt mäta ditt bukfett med hjälp av ett måttband. Mät alltid där du är som rundast. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät sedan utan att dra åt måttbandet.För kvinnor är det önskvärt att ha ett midjemått under 80 centimeter. Ett midjemått på 80-88 centimeter kan innebära en ökad risk, framförallt för hjärt- och kärlsjukdomar. En man ska hålla sig under 94 centimeter, där över 104 centimeter är en klar risknivå.
– För varje kilo man går ner tappar man oftast ungefär en centimeter i omfång, säger Ylva.

”Kosten avgör i slutändan”

Att man blir rundare just runt magen styrs av flera saker. Genetiken är en orsak. Män lägger lättare på sig just runt buken medan kvinnor oftast har bredare höfter, lår och rumpa.
– Generna styr en del, men det är kosten som avgör i slutändan, påpekar Ylva.

Det som gör oss tjocka runt buken är helt enkelt mängden mat och dryck vi stoppar i oss. Det finns inget som visar att det skulle vara bara kolhydrater eller bara fett som påverkar, det är helt enkelt kombinationen som är förödande om man äter för mycket. Däremot finns det studier som visar att alkohol kan vara boven i dramat.
– Det ligger något i uttrycket ölmage, alkohol påverkar också omfånget på buken.

Loggning ökar chansen att gå ner

Om man lider av bukfetma har man alltså större risk att få hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 Diabetes. Fettet på buken lägger sig runt organen i närheten och därför är det extra viktigt att gå ner i omfång just här.
– Studier har visat att de som börjat logga vad de äter har större chans att gå ner i vikt. Därför kan det vara en bra början. Därefter gäller det att hitta sitt eget sätt att gå ner i vikt. En hälsosam kosthållning, där man äter mer frukt och grönsaker och mindre fett och socker är förstås att föredra. Jag menar det är lättare att avstå från en glass än att springa en mil.

Cykling effektiv motionsform

Nu menar forskare också att floran i tarmen påverkas av att man äter bättre. Den tycks påverka hunger- och mättnadskänslorna och du har därmed lättare att gå ner i vikt och bli smalare runt buken.
– Fibrerna i frukt och grönsaker påverkar tarmen mer än vad vi trott tidigare.
Sen gäller det att få upp flåset lite också, börja cykla till jobbet exempelvis. En svensk studie där kvinnor fick börja cykla visade att deras omfång runt buken minskade även om siffrorna på vågen var detsamma.
– Det kanske enda positiva med bukfetma är att den är lättare att bli av med, jämfört med om man är tjock någon annanstans, säger Ylva.

Janneke Wackerberg

ARTIKELN HANDLAR OM