Därför är bukfetma farligare för män

VIKTKLUBB

Läkaren: ”Många tror inte att de ligger i riskzonen”

TEMA BUKFETMA. Forskning visar att män lättare lägger på sig runt magen. Och det är oroande, eftersom bukfetma är den typen av fett som är allra farligast.
– Många tror inte att de ligger i riskzonen då de är normalviktiga, men det går inte att enbart förlita sig på vågen, säger Ylva Trolle Lagerros, docent och läkare vid Karolinska Institutet.

Vi svenskar går alltmer upp i vikt. Och idag är varannan svensk man överviktig, ofta som en följd av just bukfetma. Riskerna för såväl hjärt- och kärlsjukdomar som typ 2-diabetes blir dock större beroende på var fettet lägger sig. Och allra farligast är det om det lägger sig just på magen, eftersom fettet där frisätter en större mängd fettsyror till blodet och levern. Det försämrar i sin tur kroppens socker- och fettomsättning, och kan också ha en inflammatorisk verkan.
– Fettet på magen är mycket farligare än det på exempelvis låren och rumpan, säger Ylva Trolle Lagerros, docent och läkare på Institutet för medicin vid Karolinska Institutet.

”Det går inte enbart att förlita sig på vågen”

Så vad är det som styr var på kroppen fettet ska "sätta sig"? Enligt Ylva Trolle Lagerros är det dels ärftligt, dels spelar livssituationen viss roll – liksom det man äter och dricker.
– Problemet är att många inte tror att de ligger i riskzonen då de är normalviktiga i övrigt. Men det går inte att enbart förlita sig på vågen, säger Ylva.

Alkohol en vanlig bov

En vanlig orsak till bukfetma är till exempel ett för stort energiintag kombinerat med viss ärftlighet. Men även om genetiken är svår att styra, går ju energiintaget fortfarande att få kontroll på.
– Forskning visar exempelvis att alkohol påverkar bukfettet. Därför kan det vara bra att tänka över hur du dricker, hur ofta och vilken energimängd du får av alkoholen. Även om det kallas ölmage så är ölen oftast inte ensam skyldig till ett ökat midjeomfång. Typen av alkohol spelar ingen roll när det gäller bukfetma. Bara en starköl innehåller till exempel 186 kcal och ett glas vitt vin 105 kcal. Alkohol höjer dessutom aptiten. Vi både äter snabbare, sitter vid bordet längre och drar ut på mättnadskänslorna. Och den kombon gör att vi lätt får i oss alldeles för mycket kalorier.

Så kollar du om du är i riskzonen

Och hur vet man om man är i riskzonen eller ej? Det enda du behöver är i princip ett måttband. Ställ dig rakt upp, ta ett djupt andetag och andas ut. Mät sedan magen där du är som tjockast.
– En man ska hålla sig under 94 centimeter, där över 104 centimeter är en klar risknivå.
Och vad gör man om man är i riskzonen?
– Då måste du lägga om din livsstil. Börja med att se över alkoholvanorna, sömnrutinerna och stressnivån. Ta till dig de klassiska tipsen som promenader till jobbet och gång i trappor, och efterfråga gärna ett ståbord på arbetsplatsen. Motion i kombination med sundare matvanor, med mer frukt och grönt och mindre alkohol, är avgörande. Det kanske enda positiva med bukfetma är att den är lättare att bli av med, jämfört med om man är tjock någon annanstans.

Är du i riskzonen? Få hjälp här

Janneke Wackerberg

ARTIKELN HANDLAR OM