Hitta formen – innan sommaren

VIKTKLUBB

Många av oss går upp ett par kilon under semestern.  Här berättar Viktklubbs träningsexpert hur du bör tänka och agera för att hålla vikten även om du är ledig.

Få fler tips och råd på hur du håller vikten i sommar
1. Sätt upp ditt mål på kylskåpet. Antingen en bild eller en text. Kanske har du någon förebild som kan ge dig inspiration som du kan sätta upp en bild på alternativt ha på ditt skrivbord eller i din agenda.
2. Kartlägg ditt dagsläge. Hur mycket tid kan du lägga på att gå ner i vikt? På vilken nivå kan du lägga din träning? Hur många dagar i veckan kan du ta med matlåda? Vilka små förändringar och justeringar kan du göra? För att uppnå ett mål behöver du göra en förändring.
3. Ställ klockan 45 minuter innan resten av familjen ska gå upp. Ta en espresso på stående fot och stick ut på en powerwalk i 30 minuter, alternativt varva med en löprunda. Varje dag. Det här kommer ge mer resultat än du anar.
4. Boka in din träning i kalendern 2 - 4 gånger i veckan. Se det som att det är de viktigaste mötena du har varje vecka och låt ingenting hindra dig från din egentid.

5. Variera din träning så mycket du kan med styrketräning och konditionsträning.
6. Anmäl dig till ett lopp av något slag. Löpning eller cykling. Det finns lopp för alla. Att tävla ökar din motivation.
7. Våga kliva utanför din bekvämlighetszon. Gör något nytt, pressa dig själv, när du inte orkar mer kör på lite till. Kämpa!
8. Vänta inte tills i morgon. Börja i dag. Ta med dig en vän. Använd de fina långa vårkvällarna till att vara ute så mycket som möjligt.
Vill du få mer hjälp med din vikt? Kolla här

ARTIKELN HANDLAR OM