Träningen som ger dig yngre blodkärl

Ny forskning: Kan förlänga livet med fyra år

Reporter: Joanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:
Stora vinster med träning, även om du börjar sent.
Foto: GETTY IMAGES
Stora vinster med träning, även om du börjar sent.

Brittiska forskare har tittat på effekterna av ett halvårs intensiv löpträning. Resultatet? Att kroppen efter bara ett halvårs intensiv springträning kan bli upp till fyra år yngre – särskilt om du är äldre och otränad.

– Det finns stora vinster med träning, även om du börjar sent, säger Rebecka Gardell, läkare vid KRY.

Vi vet redan att löpning stärker muskler, skelett och immunförsvar. Men ny forskning från University College London har presenterat ännu en anledning att knyta på de där löparskorna och ta sig an spåret. I studien studerade man effekterna av ett halvårs löpträning inför ett maraton – en utmaning ingen av de 138 deltagarna tidigare hade axlat. Deltagarna, som var mellan 21 och 69 års ålder, fick springa 9-20 kilometer i veckan under sex månader och utmanades ständigt med längre distanser.

Forskarna upptäckte att träningen gjorde att artärerna, särskilt hos äldre deltagare, blev mer flexibla. Effekterna av ett halvårs regelbunden träning motsvarade en föryngring av blodkärlen med fyra år.

– Det här är ytterligare ett bevis på att det är hälsosamt att träna regelbundet och målinriktat. Det kan få blodkärlen att bli yngre och kan till exempel leda till mindre risk för hjärtattack och demens, säger Charlotte Manistry, en av forskarna, till Svenska YLE.

– Man har länge vetat att träning har positiva hälsoeffekter, på hjärta, kärl, muskler och psyke. Den här studien är  ytterligare ett intyg på detta, säger Rebecka Gardell, allmänläkare vid KRY. Den visar att ett halvårs träning kan sänka blodkärlens ålder med fyra år, det är häftigt.

— Det som är unikt med denna studie är att de som visat sig dra störst nytta av löpträningen är de äldsta och otränade. Man kan påverka kroppen så mycket genom sina val i vardagen. Det finns en stor vinst av att börja träna även sent och få riktigt positiva förändringar i kroppen trots att man inte alls tränat tidigare.

Så mycket måste du träna för att föryngra blodkärlen

Att blodkärlen återfår sin elasticitet och "föryngras" betyder i praktiken att man minskar risken för en rad sjukdomar.

– Om stela kärl återfår sin elasticitet så minskar risken för sjukdomar som hjärtinfarkt, stroke, demens. Risken att du dör i förtid minskar.

  • Behöver springa en mil tre gånger i veckan för att avnjuta träningens positiva effekter?

Rebecka Gardell serverar lugnande besked för den mer modesta motionären.

- Man måste inte maratonträna eller träna så pass långa, intensiva pass. Tidigare har man studerat träningens effekter på hälsan där deltagarna fick motionera med olika intensitet. I en studie som gjordes på cyklister visade det sig att de som cyklade i lagom takt, några gånger per vecka, visade sig ha bättre effekt för blodkärlen än cyklister som tränade med betydligt högre intensitet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN