Så slutar du röka

8 tips på hur du kan lyckas – en gång för alla

Av: Aftonbladet

Publicerad:
Uppdaterad:

Har du bestämt dig för att sluta röka? Bra, då har du redan kommit en bra bit på väg. Nästa steg blir att ändra dina vanor.

Här hjälper vi dig med åtta tips för att lyckas – en gång för alla.

Försöker du att sluta röka men fortsätter att sträcka dig efter cigaretten?
Foto: iStockphoto
Försöker du att sluta röka men fortsätter att sträcka dig efter cigaretten?

Det kommer att vara utmanade och säkert också svårt till en början.

Men det är inte omöjligt och du kan klara det.

Här har vi listat åtta konkreta tips för att lyckas fimpa cigaretten för alltid, steg för steg.

1. Välj ett datum

Sätt ett tydligt startdatum, till exempel om två veckor. Då hinner du förbereda dig. Bestäm då också om du ska trappa ner eller sluta tvärt.

2. Skriv en personlig lista

Vad har du att vinna och förlora? Skriv en personlig lista varför just du ska sluta röka. Ett smart knep är att sätta lisan på kylskåpet för daglig personlig motivation.

3. Anteckna när du röker

Skriv ner vad du känner medan du röker. Är du exempelvis glad, ledsen eller stressad? Då får du en uppfattning om hur mycket du röker, vad varje cigarett betyder för dig och varför du kände ett röksug just då.

4. Undvik sådant som påminner dig om rökning

När startdatumet väl har kommit är det dags att starta resan mot ditt rökfria liv. Då kan det vara bra att undvika platser och situationer som påminner dig om rökningen. Det kan vara balkongen, rökrutan på jobbet, eller din rökande kompis. Detta gäller framför allt i början.

5. Skaffa hjälpmedel

Det kan vara lättare att sluta röka med hjälp av läkemedel som innehåller nikotin, så som plåster eller tuggummin. Har du fyllt 18 år kan du köpa detta receptfritt i mataffär eller apotek, är du yngre behöver du träffa en läkare.

6. Bestäm vad du ska göra när du får röksug

Röksuget kommer att smyga sig på. Då är det bra att ha en färdig lista där du skrivit upp aktiviteter som kan hjälpa dig att hålla emot, och få tankarna på annat. Du kan exempelvis:

  • Gå ut och springa

  • Träna

  • Äta

  • Dricka ett glas vatten

  • Borsta tänderna

  • Ringa en kompis

Suget efter cigaretter brukar bara stanna i några minuter. Det kan vara skönt att veta!

7. Belöna dig själv

För extra motivation kan du lägga undan pengarna du sparar på att inte köpa cigaretter. Unna dig sedan något fint för pengarna i stället.

8. Ta hjälp av nära och kära

Det här är ett jätteviktigt steg i processen. Berätta för din omgivning att du försöker sluta röka och ta hjälp av nära och kära. Be dem att peppa dig och säg om du vill ha hjälp med något särskilt, exempelvis att de inte röker när ni träffas.

Källor: Ungdomsmottagningen & Vårdguiden 1177

Publicerad: