Ta sovmorgon istället för att träna

När på dagen är det bäst att träna – här forskarnas nya svar

Reporter: Joanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:
Prioritera sömn. Det lönar sig i längden även för träningsresultat.
Foto: Getty Images
Prioritera sömn. Det lönar sig i längden även för träningsresultat.

Har du också hört att den allra bästa tiden att träna är tidigt på morgonen?

Det kanske är dags att sova vidare – studier visar att du kanske till och med åtnjuter fler hälsofördelar av att låta bli att gå upp på morgonen när klockan ringer.

Att timmarna innan frukost är den bästa tiden att träna har länge varit något av en vedertagen sanning och ett återkommande tips. Och fördelarna är onekligen många: du förbränner mer, fylls av energi och kan ägna kvällen åt andra saker. Entusiaster för det som kallas 5AM-rörelsen lyfter också fördelarna morgonträningen har för såväl arbetsförmåga som schema

Men forskning publicerad i Integrative Medicine Research som gick igenom 70 olika studier om morgonträning och kvällsträning drog slutsatsen att den allra bästa tidpunkten att träna egentligen är: när träningen blir av. För varje studie som visade att morgonträning har flest fördelar visade andra studier att kvällsträningen hade lika många.

Sov max 8 timmar

Mycket talar för att prioritera sömn. En studie publicerad i Journal of Clininal Sleep Medicine 2013 visade att personer som sov ordentligt om nätterna hade bättre kvalitet på sina efterföljande träningspass. Forskare från Northwestern Medicine hävdar att dina muskler till och med kan vara motsträviga när kroppen tror att du borde sova vidare. Förutom att rubba musklernas återhämtning visar studier att sömnbrist kan rubba ett försök till hälsosam diet – personer som sover för lite har högre nivåer att hormonet gherlin som gör dig hungrigare och mer sugen på onyttigheter.

Men se upp med att frossa alltför frikostigt med sömnen! Att ofta sova mer än åtta timmar har visat sig vara lika farligt som att enbart sova två eller fyra timmar om natten – och öka risken för hjärtinfarkt.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN