Den mentala viktresan

presenteras av

Så lyckas du hålla i dina nya vanor

avAftonbladet

Publicerad:
Uppdaterad:

– Du ska vara otroligt stolt över dig själv att du har kommit så här långt, säger träningscoachen Sabina Dufberg.

Här fortsätter hon ge råd om hur du når dina mål. Oavsett om det gäller ett viktmål eller något annat som du vill förändra i ditt liv.

I det här avsnittet av Den mentala viktresan coachar hon om fasen: Så lyckas du HÅLLA I dina nya vanor

I serien, Den mentala viktresan, går Sabina Dufberg igenom en rad olika metoder som kan hjälpa dig att öka din mentala styrka.

– Tanken är att lägga fokus på det mentala. På själva hjärnan. Att träna den och jobba med livsstilsförändringar och peka på var förändringen faktiskt sker.

I serien, som består av tre avsnitt, går träningsexperten igenom en rad olika metoder som kan hjälpa dig att öka din mentala styrka.

– Det handlar om att leva, lära och träna det. Det är ingenting man föds med och bibehåller. Man måste leva medvetet och närvarande i nuet, säger Sabina Dufberg.

Avsnitt 1:

Kickstarten: Det första avsnittet handlar om att komma igång och om de misstag många gör när de satt upp ett mål. Det är vanligt att man går all in 100 procent och försöker med någon quick fix som inte är anpassat till en själv. Gör så här i stället:

  • Tänk positivt och var snäll mot dig själv. Negativa tankar kommer göra dig stressad, och då utsöndrar din hjärna kortisol, som ett är stresshormon och då fungerar din kropp sämre och det blir svårare med en livstilsförändring.

  • Kartlägg dig själv: Gör en prioriteringslista, vad är allra viktigast, vad är det som gör dig lycklig? Listan kommer motivera dig att börja en livsstilsförändring.

Avsnitt 2:

Nu har det gått 3–4 veckor och i den här fasen börjar det bli lite tufft, för det som händer i den här fasen är att din viljekraft börjar svikta, och ditt liv börjar komma i kapp. Det är lätt att bli hård mot sig själv. Du blir för otålig och lever i framtiden då du redan nått resultatet, i stället för att leva här och nu. Gör så här i stället:

  • Se helheten och framgången. Lyft de positiva stegen i nuet. Även om det är små förändringar. Du kan påverka din hjärna positivt med positiv känsla.

Avsnitt 3:

Det som brukar hända vid den här perioden är att man börjar ljuga för sig själv eller för andra. Att man hittar på ursäkter och det resulterar i att man lägger av.

Om du har viktminskning som mål, så stirrar du dig troligtvis blind på midgetmåttet eller vågen. Men se hela dig:

  • Tänk på att du kanske sover bättre.

  • Du kanske har mer energi.

  • Kanske finare relationer.

Och allt det här sammantaget hjälper dig i din viktresa.

Tänk på att det tar tid att bygga nya vanor. Men när du väl har gjort det är det inte längre en fight. Det är ett nytt sätt att leva.

Kom ihåg att du är unik och undvik att jämföra dig med någon annan.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM