5 saker vi älskar med... dill

HÄLSA

1. Hjäper matsmältningen

Dill har i århundraden använts mot alla sorters magproblem. Brygg en kanna te på en tesked dillfrö och bota både hickan och hjälp matsmältningen på traven och motverka förstoppning. Rester i koppen? Lägg fingrarna i blöt och få starka naglar på ett kick! 

2. Motverkar ­benskörhet

Dill är rik på kalcium vilket i sin tur hjälper till att förebygga benskörhet. I kombination med magnesium som du också får i dig via det sköna gröna, lagras kalciumet i kroppens ben istället för i mjuka vävnader. Det här är precis vad du med ledgångsreumatism eller benskörhet behöver.

3. Förebygger ­stroke

En metastudie från Karolinska institutet visar att en 100 ­milligrams ökning av ditt magnesiumintag kan minska risken för stroke med åtta ­procent. Genom att äta dill får du i dig det blodtryckssänkande magnesiumet som också skyddar mot typ 2-diabetes.

4. Håller bakterierna borta

Liksom vitlök är dillen rik på eteriska oljor som hämmar tillväxten av bakterier. Det här i sin tur hjälper ditt immunsystem att bekämpa infektioner och håller munnen frisk och fräsch. Och så är det ju så gott!

5. Aktiverar viktiga enzym

Komponenter i dill har visat sig aktivera viktiga enzym i kroppen som fungerar som antioxidanter. Dessa förebygger i sin tur cancer. Dillens eteriska oljor neutraliserar vissa carcinogener som bekant ligger bakom cancer. Strö alltså dill i dina sallader om du vill öka chansen till ett långt och friskt liv.

FAKTA

Dill (Anathum graveolens)

Man har kunnat spåra användningen av dill så långt som till 300 år f.Kr. I bibeln anges dill som ett av betalningsmedlen för skatt medan romarna ansåg de gröna kvistarna bringa tur. I dag äter vi dill främst med potatis och kräftor men under sina tidiga nordiska år användes den som läkeört.