”Hur får jag upp farten i löpningen?”

Träningsexperten Annika Sjöö svarar på dina frågor om träning och hälsa.

HÄLSA

”Hur får jag upp farten i löpningen?”

Jag undrar hur jag ska göra för att få upp farten på min löpning? Ska jag bara träna löpning? I så fall hur ofta? Jag gillar variation på träning och älskar zumba. Kan jag fortsätta med det?

Anki

Foto: Anders Deros
Fråga mig! Är det något du undrar över? Skicka mig dina frågor på: [email protected]

SVAR: En vanlig missuppfattning är att man tror att man bara ska springa långt och länge för att bli en bättre och snabbare löpare – vilket inte är fallet. För att du ska kunna springa snabbare och förbättra din tid på till exempel milen eller på något lopp så rekommenderar jag varmt att variera din löpträning och inte bara köra långdistanspass. Ett veckoupplägg kan se ut så här: ett långdistanspass, ett kortdistanspass och ett intervallpass. Intervallpass är jätteeffektiva för den som vill förbättra sin kondition. Då jobbar du intensivt i perioder och förbättrar på så sätt din syreupptagningsförmåga och därmed också din kondition. Med förbättrad kondition orkar du springa både längre och snabbare. Under intervallpassen pressar du pulsen högre under korta perioder än

under långdistanspassen.Det skulle kunna vara så enkelt som att du kör intervaller på löpbandet på gymmet. Oftast finns det till och med förprogrammerade intervallpass på olika intensitetsnivåer på löpmaskinerna. Testa det!

Jag tycker absolut att du även ska fortsätta med zumba som ett komplement till löpningen. Träning ska ju vara rolig och motiverande, eller hur?

”Måste man vara superfit?”

Jag har sett att ni anordnar träningsresor till Portugal och Turkiet. Måste man vara supervältränad för att åka på en sådan resa?

Karin

SVAR: Man måste absolut INTE vara supervältränad för att åka på våra träningsresor! Varje dag har du massor av olika pass att välja på, men du bestämmer helt och hållet själv hur mycket du vill träna och vilka pass du vill gå på.

Vi har alla möjliga resenärer på våra resor. Alltifrån nybörjare till elittränade till dem som bara vill hitta ny inspiration. Instruktörerna är dessutom otroligt duktiga på att anpassa träningspassen efter målgruppen och du kan fråga ledarna om vad som helst angående din träning.

Jag garanterar dig en oförglömlig vecka och jag tror att du liksom många andra skulle älska det! Häng med till hösten vetja!

”Går man upp i vikt av frukt?”

Jag äter tre äpplen om dagen, är det för mycket? Är det sant att man kan gå upp i vikt av att äta för mycket frukt?

Ella

SVAR: Allting är relativt, men du blir inte fet av frukt. Visst innehåller frukt mycket fruktsocker som i för stora mängder inte är bra för vikten, men jag tror inte att någon som är överviktig är det på grund av att han eller hon har ätit för mycket frukt.

Oftast är det ju inte frukten som är boven i dramat, eller hur?

Allt beror också på vad och hur mycket du äter i övrigt, samt hur mycket du tränar. Men tre äpplen eller tre frukter om dagen låter inte för mycket, tycker jag. Och jag tror att de flesta av oss är överrens om att det är mycket bättre och hälsosamt att äta en frukt efter maten i stället för en påse godis…