Mia Törnbloms tia: Det är en konst att gilla sin kropp!

Foto: Getty images
Oh my God, jag är smått gudomlig!
HÄLSA

Om du gillar din kropp märks det på sättet du rör dig och uppför dig.

Du visar för andra hur du uppfattar dig själv.

Allt vi tränar oss i blir vi bättre på. Det gäller även konsten att gilla oss själva, precis som vi är.

Mia Törnblom guidar dig till bättre fysiskt självförtroende.

Foto: Stefan Jerrevång

1. Acceptera din kropp

Om vi inte trivs med våra kroppar så krävs acceptans för att vi ska bli nöjda. ”Jag fick den här kroppen, den är det hem där min personlighet bor.”

När vi väl accepterat det kan vi bestämma oss för att tycka om vår kropp i all sin ”operfekthet”. Gör vi det blir vi som regel bättre på att vårda den. När vi vårdar våra kroppar och vår hälsa så kommer säkerheten sakta att växa fram.

2. Öva bort komplex

Om vi sitter och tänker på våra kroppskomplex och hur vi ser ut när vi pratar med andra så märks det.

Det kan även gälla om vi är särskilt nöjda med en viss kroppsdel och vill visa upp den. Självupptagenhet märks och som regel påverkar det intrycket negativt. Trivs du inte med din kropp är det dags att träna dig på att göra det. Du kan förmedla kroppslig självsäkerhet även om du inte tycker att din kropp är perfekt.

3. Du duger!

Att vara trygg i sig själv handlar mer om självkänsla än självförtroende. Självkänsla handlar om medvetenhet om den egna personens värde. Tecken på att vi behöver träna upp vår självkänsla är till exempel när vi går runt och känner oss som en bluff eller när vi hela tiden jämför oss med andra. Tränar vi upp vår självkänsla tar vi oss snabbare tillbaka även efter ett misslyckande, vi blir bättre lyssnare och vi gör ett starkare, tryggare och positivare intryck.

4. Sätt rimliga mål

Självförtroende är otroligt viktigt när vi vill göra ett starkt och gott intryck. Vi stärker det genom att bekräfta oss själva för de mål vi når och för de framsteg vi gör.

Men det är oerhört viktigt att vi sätter upp smarta mål. Om ett mål inte är tidsbestämt kan vi tappa självförtroendet av att aldrig få bocka av det. Om ett mål är orealistiskt så kan en del av oss tappa självförtroendet av det också.

5. Fast hand

Jag blev presenterad för en kvinna härom dagen, hon sträckte försiktigt fram sin hand och den var liksom lealös och hal. Sen har vi väl alla mött de där som tar i så att de nästan gör oss illa när de hälsar. Rådet blir med andra ord; inte för löst men heller inte för hårt. Men kom ihåg att hur vi tar i hand påverkar intrycket, så är det.

6. Ta ton

De duktigaste berättarna kan konsten att använda sin röst i varierande lägen, med olika styrka. När en person som pratat med stark och hög röst sänker rösten och nästan viskar så fångar de vår uppmärksamhet. Var inte rädd för att variera dig på det här sättet. Rösten är en viktig del av din kropp.

Träna, lite som en skådespelare, på hur du berättar och förklarar saker. Ofta kommer styrkan naturligt när vi pratar om saker vi brinner för, känner oss kunniga om och som vi vill förmedla.

7. Tydliga gester

När vi använder vårt kroppsspråk för att förstärka det vi förmedlar uppfattas vi som trovärdiga. Alltså – det handlar om tydliga och starka gester, men inte nödvändigtvis stora.

Utgå ifrån dig själv när du väljer dina gester. Känner du dig obekväm med att använda dina händer för att stärka det du säger så börja inte där. Förstärk det du säger med en stolt hållning, det kan räcka. Men göm inte undan dina händer när du pratar, det skapar tyvärr ofta ett osäkert intryck.

8. Se på mig

Vill vi göra ett gott intryck på personer vi möter så måste vi skapa ögonkontakt. Ofta upplever vi att personer som inte möter vår blick döljer något för oss, även om det inte alls är så. Vissa personer flackar med blicken när de blir nervösa, är du en av dessa tjänar du mycket på att öva på att se dem du möter i ögonen.

9. Entusiasm

Om man vill sälja en idé eller en produkt behöver man tro på det man säljer. Vi vill umgås med personer som är entusiastiska, människor som brinner för det de arbetar med, oavsett vilket yrke de har. Det finns ett ordspråk som lyder ungefär så här, ”Ingen minns vad du sa, ingen minns vad du gjorde men alla kommer ihåg hur du fick dem att känna”.

10. Ge energi!

Det är inte för intet som det finns bästsäljande böcker med titlar som ”Så hanterar du energitjuvar”. Tillstånd smittar och vi har alla ett ansvar för vilket tillstånd vi vill smitta vår omgivning med. Jag har utvecklat en metod för att i alla situationer, relationer och konflikter ta ett eget ansvar. Det gör att jag sällan känner mig som ett offer. Jag har lärt mig hur jag bäst bearbetar sorg, jag tillåter mig att vara arg när jag är arg och framför allt tar jag ansvar för mina egna behov.

FAKTA

Hej Mia!

Mia Törnblom skriver böcker, föreläser och utbildar tillsammans med sin man i ledarskap och medarbetar­utveckling. I Wellness vill Mia inspirera, motivera och dela med sig av sina erfarenheter.

Läs fler "Mias tior"

Mia Törnblom