Müslitallriken – en sockerbomb

Titta, så onyttig är din frukost

Foto: ULF HÖJER
VARNAR FÖR SÖTCHOCKEN Dietisten Anna Ottosson avslöjar att müslin som marknadsförs som hälsosam inte alltid är det. ”Det är väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna i sockermängd och hur hälsosamma de egentligen är”, säger hon.
HÄLSA

Din frukostmat marknadsförs som hälsosam.

Men är müsli verkligen nyttigt?

Aftonbladets test ­visar att flera märken är lika sockerproppade.

– Det här är godis, ­säger dietisten Anna ­Ottosson.

Forskning har länge ­visat att frukost är det viktigaste målet på dagen – och ­extra viktig om du försöker gå ner i vikt.

Samtidigt stångas ­bolagen genom att saluföra det nyttigaste alternativet. Högst på listan placeras müsli i alla dess former och allt fler ­ratar de klassiska sockerflingorna som till exempel Frosties.

”Stora skillnader”

Aftonbladet har bett ­dietisten Anna Ottosson att ­testa och betygsätta ett urval av müsli för att ta ­reda på hur de står sig i konkurens mot flingorna.

Müsli består huvudsakligen av havre, andra fullkorn, torkad frukt och nötter. ­Vissa sorter är ­bakade i ugn.

– Det är väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna i sockermängd och hur hälsosamma de egentligen är, säger hon.

”Det här är godis”

Medan vissa produkter hjälper till att hålla ner kolesterolet gör annan müsli dig lika hög på socker som Kelloggs Special K.

– Det här är godis, inte mat, säger Anna Ottosson.

FAKTA

Dietistens tips på en perfekt müsli

En bra müsli ska ge mig fiber.

Müslin ska vara lite krispig och ge en härlig konsistens i munnen till skillnad från den lena och mjuka filen eller yoghurten. Nötter och torkad frukt för att ge en boost med vitaminer och mineraler. Sen ger det också mättnad. Därför äter jag inte ­bara fil och bär.

Den ska bidra med lite sötma till yoghurten eller filen.

Frukosten är det bästa ­målet på dagen och då ska det ­vara gott så att man får njuta.

Protein är inte intressant i en sådan här produkt. Ett ­vegetabiliskt livsmedel kan aldrig ha alla aminosyror samlade. Du får jättefin proteinkvalitet från filen ­eller yoghurten som du äter.