Wellness redaktör: ”Jag tänker bara njuta”

Wellness nr 6 finns i butik från 12 juni - 7 juli
HÄLSA

KRÖNIKA

9 dagar till midsommar. 9 dagar till semester. 9 dagar till förväntningar, resplaner, inga planer, krav från kompisar, krav från familjen, krav från släkten. 9 dagar till avslappningsstress, att göra-stress, upplevelsestress, sexstress, umgänges­stress, ta det lugnt-stress, solstress.  Okej, det där lät ju inte så kul. Men sommaren är ofta förknippad med så många måsten att man glömmer att bara ha semester.

Ta det här med familjen. Jag vill förstås hänga med min sambo och mina barn. Och med min mamma och hennes man. Och med min pappa och hans kvinna. Och med min syster och hennes sambo och barn. Och med min sambos mamma. Och med min sambos syster med man och barn. Och med min sambos andra syster med man och barn. Ja, ni fattar. Sen har vi ju mostrar och fastrar och kusiner och en del annan släkt. Jag vill också hinna träffa kompisar, gärna ganska många eftersom det ibland är svårt att hinna med rest­en av året mellan jobb, skola, förskola, hobbys, träning. Och så behöver vi ha lite tid för oss själva.

Lägg på det reslusten som sätter in lagom till midsommar, och den där känslan av att bara behöva ta det lugnt. När jag tänker så här känns det inte alls lika härligt med semester. Så vad gör man? Jag vet faktiskt inte. Men i sommar tänker jag:

Jag står på händerna varje dag. Gör du? Sommarens utmaning är att lära mig att lyfta ena handen som Johanna. Hjälp...
Foto: Sara Ringström

Planera en del av semestern, men inte hela. Att vara all­deles oplanerad skapar bara stress och det blir lätt ingenting, att vara för planerad ger en tråkig och alldeles för uppstyrd känsla.

Inleda sommaren med kompishäng. Det är ofta vännerna som får stryka på foten när det blir tajt om tid.

Prioritera de som bor på annan ort. Låter kanske självklart att passa på att träffa de som bor längre bort, men av någon anledning blir det sällan så för mig. Däremot bör jag inse att jag inte kan träffa alla just i år.

Jobba aktivt på att mota bort alla ”måsten”.­­ Jag ”måste” faktiskt inte rensa garderoben bara för att jag är ledig. Jag ”måste” inte städa källarförråden. Jag ”måste” inte. Sen tänker jag bara njuta, göra mycket, göra ingenting eller vad jag nu känner för just i stunden.

Ha en härlig sommar!

Ninas wellness

well DONE

På lördag smäller det

för Wellnessloppet! Det ska bli så galet roligt.

Vi ses väl på startlinjen? Och du, provspring dina kläder i förväg. Efter förra årets Tjejmil hade jag blödande skavsår på insidan av låren. Dåliga shorts, alltså.

EAT well

Jordgubbsfrossardags! Om jag fick välja skulle jag äta jordgubbar, med lite ovispad vispgrädde och kall mjölk, varje dag, hela sommaren. Godare finns inte. Dessutom skyddar de söta bären UV- strålning. Smart om man som jag älskar att vara i solen!

FEEL well

Jag har alltid älskat tuggummi. Vilken tur då att en brittisk studie visar att lite tugg ökar koncentrationsförmågan och gör det lättare att

fokusera. Och vilken tur att det äntligen kommit ett tuggummi utan mintsmak som håller smaken länge. Extras Bubble mint smakar nästan som de rosa singeltuggummina Bobby som fanns när jag var liten. Mums! En påse kostar omkring 15 kronor.