”Jag lovar min kropp det bästa”

Läs Wellness redaktör Nina Jakobson krönika

HÄLSA

Jag börjar det här året stark. Trots en massa december-stress med mycket jobb, mycket julande, mycket sött, mycket glögg och många sociala tillställningar är jag full av energi.

Hela hösten har jag tankat med mycket träning, bra mat och (nästan) tillräckligt med sömn. Det gör skillnad! Det visste jag förstås på pappret, men jag trodde inte att skillnaden på känslan i kroppen skulle vara så stor.

Axlar och nacke har mått bra, min hållning har varit superskön.

Magen har varit i perfekt balans.

På helgerna har jag inte behövt ta världens längsta sovmorgnar, jag har varit pigg ändå.

Jag har varit starkare än någonsin och klarat att bära allt jag vill (har också nästan klarat av att göra en armhävning medan jag står på händer!).

Och eftersom jag fullkomligt älskar att må så här ger jag mig härmed följande nyårslöften:

Jag ska träna minst fem gånger i veckan. Det behöver inte vara långa pass, det duger alldeles utmärkt med 15–20 minuters styrketräning med pulshöjare.

Jag ska maxa med mat som jag vet är bra för mig – mycket grönsaker, en hel del fisk, nästan inget kött, ännu mer ekologiskt och mindre och mindre socker och vitt mjöl.

Jag ska stanna upp, andas djupt och fundera en gång till på om jag verkligen måste bli irriterad för att någon där hemma inte plockat undan efter sig. Kanske finns det viktigare saker i världen att irritera sig över. 

Vad ger du din kropp för löften i år?

FAKTA

Spring med mig!

Vill du jaga dina löpmål tillsammans med mig? Följ med till New York i juni och spring Tjejmilen!

Mer info och bokning på www.wellness.se/resor

Jag är stolt som en tupp över att vi har gjort en så välmatad, välgjord och superinspirerande tidning.

Ninas Wellness

Feel well

I år ska jag äntligen se till att komma i kapp med läsningen. Det blir för ofta ingenting på väldigt länge. Överst i min alldeles för stora hög ligger Karolina Ramqvists ”Alltings början”, Karl Ove Knausgårds ”Min kamp 4” och Silvia Avallones ”Stål”.

Well done

Fem yogaposer i två minuter var, fem dagar i veckan. Klarar jag det? Blir jag mjukare i höfterna då? Slipper jag att bli stel/öm i ländryggen då? Vi får se!

Eat well

Nu ska jag bli ännu grönare! Mitt förra nyårslöfte var att äta mindre kött, mer fisk och mest grönt. Det gick riktigt bra. Nu ska den vegetariska andelen bli ännu större. Och kanske blir 2015 året då jag gör min första detox? Jag kan inte låta bli att skräckblandat förtjusas när jag läser om Zandra Lundbergs test på sidorna 90–91.

ARTIKELN HANDLAR OM