Trendmums i skålen

Hälsoexperten Julia Fors tipsar

HÄLSA

Svenska blogg-stjärnor är som galna i det nya trendiga mellanmålet.

Här tipsar Wellness trendexpert Julia Fors om skålarna på alla hälsoentusiasters läppar.

Foto: Foto: Staffan Johansson
Julia FORS är Wellness trendexpert. Hon är författare och utbildad kostrådgivare.

Sugen på ett snabbt och nyttigt mellanmål? Haffa en açaibowl! Brassarnas trendiga favvo-mellis baserat på superbäret açai har blivit allt mer populärt bland hälsosamma och trendmedvetna svenskar. Här går det nu bland annat att köpa fryst açaipuré, för den som vill få en brasiliansk hälsokick i vintermörkret.

Så gör Julia

Julia Fors brukar göra en bowl bestående av açaipuré:

– Jag toppar den med skivad banan, kokos, bär och granola. Det är min bästa energiboost före träningen, säger hon.

Det går också att hitta tips på snabbfixad açaiglass, där fryst açaipuré mixas med en halv banan och lite honung eller agave i en matberedare och sedan serveras i en strut istället för en skål. Tar bara fem minuter!

Bjud på açaibollar

Företaget Macacos, som lanserat açai som pulver och puré i Sverige, har flera recept och tips på hur du kan använda superbäret. Bland annat ett recept på açai-kokosbollar med jordnötssmör. Goda som dessert, men funkar lika bra som ett nyttigt mellanmål:

AÇAIBOLLAR MED JORDNÖTSSMÖR, 12 st

2 msk açaípulver

15 dadlar

1 msk kokosolja

2 msk jordnötssmör

2 msk kokos eller mandelmjöl

Gör så här:

1. Kärna ur dadlarna. Mixa alla  ingredienserna i en matberedare till en jämn smet.

2. Rulla till små bollar och ställ sedan i frysen i ca 30 minuter. Om det är svårt att rulla bollarna, ställ in de i frysen i några minuter först.

3. Rulla bollarna i mörk choklad, açaípulver och kokos. Servera gärna med färsk frukt. Förvaras i kylen och håller ca 1 vecka.

Wellness