Träna dig lycklig!

Foto: GETTY IMAGES
HÄLSA

Du vet redan att det är bra att träna.

Det gör dig starkare, minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes och får kroppen att hålla längre. Helt korrekta men inte jättesexiga skäl.

Så vad sägs om detta i stället?

Du blir lycklig av att träna!                       

De senaste årens lyckoforskning visar tydligt att fysisk aktivitet är ett av de enklaste, snabbaste och effektivaste sätt­en att öka det emotionella och psykologiska välbefinnandet. Både på kort och lång sikt leder träning till bättre humör, mer positiva känslor och ökad livstillfreds­ställelse.

Mängder av studier visar även att medelintensiv träning tre gånger i veckan har lika god effekt mot depression som psykofarmaka. Träningen har dessutom ett flertal fördelar som medicinen saknar.

Dels är träningen helt biverkningsfri och vanligtvis gratis. Därtill är risken för återfall mindre när depression botas med fysisk aktivitet i stället för medicinering.

Kontroll över situationen

Forskarna menar att det beror på att träning ger möjligheten att ta kontroll över depressionen och situationen själv, jämfört med att bli botad av en läkare eller piller. Det kan i stället ge en känsla av maktlöshet, vilket ironiskt nog är ett symtom på depression.

– Vill du göra en enda sak för att må bättre – rör på kroppen, säger yogainstruktören och psykologiska coachen Julia Ilke.

Snacka om träningsglädje! 

FAKTA

Fem bra anledningar!

1. Låt endorfinerna flöda

– Kroppen är gjord för rörelse och när vi rör på oss blir vi även rikligt belönade i form av endorfinpåslag samt en allmänt skön och avslappnad känsla efteråt, säger Julia Ilke, som är psykologisk coach och instruktör i yoga, ursprunglig fitness och barfota­löpning.

Träning boostar humöret och glädjekänslorna och kan dessutom effektivt dämpa stress, oro och ångest, vilket gör det till en ”quick fix” som faktiskt fungerar!

2. Styr ditt eget humör

Träningen ger dig möjlighet att styra hur du mår. Ditt humör och välbefinnande blir inte längre beroende av yttre omständigheter.

– Insikten att man kan påverka sitt välbefinnande med något så enkelt som en promenad kan vara en ögonöppnare, säger Julia Ilke.

Träningen ger möjlighet att påverka tankar, humör, endorfin­påslag och känslor. Att själv kunna styra sitt liv och sitt väl­mående är, enligt lycko­forskningen, en viktig faktor för hur bra vi trivs med våra liv.

3. Mål skapar mening

Att sätta delmål och upptäcka att träningen gör dig starkare, snabbare eller skickligare ökar självförtroendet, stärker självbilden och ger små lyckokickar.

– Tydliga mål i livet ökar känslan av meningsfullhet vilket är starkt förknippat med välmående. Genom träningen övar du upp din förmåga att hantera motgångar och finna nya vägar framåt mot dina mål. Samma metoder och tankesätt som du använder i din träning kan du ha nytta av när du sätter mål inom andra livsområd­en, säger Julia Ilke.

4. Bli ett med träningen

Upplevelsen av flow uppstår när det är balans mellan utmaning och skicklighet, alltså när något är så krävande att du anstränger dig maximalt för att klara av det. Det ger ett naturligt rus som är positivt, produktivt och kontrollerbart, menar lyckoforskarna. Kännetecknet är att du är så inne i det du gör att tid och rum upphör.

– De flesta kan hålla med om att det är en positiv upplevelse man gärna vill ha mer av. Forskning bekräftar även att människor som upplever flow i vardagen mår mycket bättre, säger Julia Ilke.

5. Möt folk

Många och goda relationer är ett av de främsta kännetecknen för lyckliga människor. Kombinerar du det med träning har du receptet på en riktig lyckoboost! Byt ut kompisfikan mot en promenad – och ta med dig man, fru, barn, kolleger, grannar och andra du tycker om till träningen. Eller gör tvärtom och ta chansen att lära känna nya människor på gymmet.

– Testa olika träningsformer där man verkligen tränar ihop och använder varandras kroppar, till exempel boxning, pardans eller kampsport, tipsar Julia Ilke.

Linnea Molander