Bli vän med Fröken Ur!

Foto: COLOURBOX
Det är skillnad på härvaro och närvaro – sträva efter det sistnämnda för att få ut det mesta av dina dagar. Du får aldrig mer tid och det borde vara skäl nog att ta vara på nuet.
HÄLSA

Är du trött på att tiden aldrig verkar räcka till fast du alltid har andan i halsen?

Klart det går att ha många bollar i luften, men det betyder inte att du kan fånga alla samtidigt. Dags att se över kalendern!

Du vevar i korvstroganoffen med en treåring runt halsen och telefonen vid örat. När du sneglar på tvätten och undrar om den ska hinna vikas det här årtiondet – för du vill verkligen hitta den där blusen innan jobbmötet – dyker luren ner i den puttrande grytan. Då brister det…

Ewa Åsberg.

– När vi ställer alldeles för höga krav på oss själva är det mänskligt att känna sig otillräcklig. Vi är inga övermänniskor som klarar av allt samtidigt, även om vi gärna vill tro det, säger Ewa Åsberg, livs- och karriärcoach på Fantastiska du.

För att dagarna ska gå ihop behöver du ha kontroll och styra upp saker. Men du måste våga släppa taget ibland och bara låta det vara som det är. Det är inte konstigt att vi tjatar ut ordet strax och inbillar oss att vi har ont om tid när vi är så duktiga på att fylla alla rader i almanackan.

Skissa upp ett schema

Du kanske till och med blir irriterad om någon säger åt dig att prioritera, för du tycker att du (borde) har koll ändå. Dessutom tar det tid att sitta ner och planera.

– Men vill du ha en förändring måste du göra något åt saken. Ordet prioritering är laddat, just för att det är enklare sagt än gjort. Men testa en gång till – när det gäller vardagsstress blir det så tydligt var någonstans det brister, säger Ewa Åsberg.

Hon förklarar att det är bra om du skissar upp en hel vecka. Skriv ner vad du behöver hinna med – sova, äta, jobb, skola och så vidare – och hur lång tid varje syssla tar. Sen skriver du ner vad du vill hinna med – träffa vänner, mysa med din partner, träna fyra dagar i veckan, göra karriär, ha ett perfekt hem, laga nyttig mat…

Våga kompromissa

Ofta har man en skev bild av vad som faktiskt är rimligt. Och det är här aha-upplevelsen kommer: det går inte. Nu måste du börja kompromissa med dig själv.

– Hitta egna lösningar som gör att du känner dig lugn inombords. Utgå från dig själv och lägg tid på det du tycker är värdefullt. Känn dig inte tvungen att göra något för att andra förväntar sig det av dig. Först när du har prioriterat utifrån din egen kompass kan du äntligen känna det där lugnet.

Träna på att tänka annorlunda så kan du enklare förhålla dig till tiden. Ta tre djupa andetag nästa gång du kommer på bredsida och kastar dig in i tuben. Hjälper det verkligen om du stressar runt?

5 tips

1. SLUTA JAGA MINUTER

Stanna upp och ta tre djupa andetag när du känner dig stressad. Kan du göra något åt saken just nu eller måste du släppa det? Ibland händer saker vi inte rår för och då måste man få rycka på axlarna. Börja se tiden som din vän och inte något du kan överlista.

2. GÅ OFFLINE

Hur många gånger har du fastnat framför datorn eller i luren för att sen behöva stressa ihjäl dig för att hinna det du egentligen skulle göra? Börja kolla mejlen på bestämda tider och passa på att njuta av det omtalade ”nuet” när Facebook-fingret kliar.

3. KLASSISKA LISTAN

Den hederliga att göra-listan är oslagbar när det gäller att få saker gjorda – och ha kontroll. Om det känns övermäktigt kan du dela upp stora punkter i mindre bitar.

Får du besök i helgen kanske punkten städa känns enklare att ta tag i om du delar upp den i dammsug, vik tvätt och plocka undan dotterns leksaker.

4. PRIORITERA

Du kan inte göra allt på en gång – du måste välja! Vad är mest viktigt? Vad vill du hinna med för att må bra? Hur lång tid tar varje punkt på din lista? Vad måste du välja bort för att hinna med något annat?

När du ser att din att göra-lista är rimlig kommer du också känna dig lugnare inombords. Kom ihåg att du måste ha paus då och då, du är ingen robot.

5. ÖVERTYGA HJÄRNAN

Intala dig själv att du har gott om tid i stället för att jäkta runt – ja, det fungerar. Inre stress är något vi till stor del lär in på egen hand. Vi börjar springa när vi närmar oss tunnelbanan fast vi vet att nästa går om två minuter. Men finns det en inlärning finns det en avlärning, byt inställning och träna på att tänka annorlunda!

Marie Bjerkevall