TRO INTE PÅ ALLT DU TÄNKER

”Puh, det var bara i fantasin!”
HÄLSA

Tankar om pinsamheter  och katastrof­scenarier kan få vem som helst att darra som ett asplöv – oavsett om de är troliga eller ej.

Vi hjälper dig att skapa distans till tankevirvlarna!

Att alla möjliga tankar susar genom huvudet är svårt att göra något åt, men din inställning till tankebruset kan du lyckligtvis påverka. Du behöver näm­ligen inte ta allt hjärnan hittar på på allvar utan kan öva på att låta en tanke vara just bara en tanke.

– Hela tiden, stund för stund, tänker vi upp vår version av verkligheten, säger David Andersson som är transformativ coach och hjälper människor att skapa en sund relation till sina tank­ar.

Enligt honom flödar en ständig ström av tankar konstant genom huvudet och det är högst godtyckligt vad som dyker upp. Att du tänker något behöver alltså inte ha något med verkligheten att göra över huvud taget – oavsett om tanken är uppenbart absurd som ”jag har tre armar” eller mer subtil som ”jag kommer säkert bli utskälld av min chef i dag”.

”Fråga dig själv vad som är sant”

För att ta reda på om tanken är sann eller påhittad behöver du skapa en distans till den så att du kan börja titta på den utifrån. Det är nämligen väldigt lätt att tro att allt som susar genom huvudet är sant, särskilt när tanken väcker starka­ känslor som rädsla eller oro. Dubbelkolla vad som faktiskt hänt och vad som bara är en tanke.

– Fråga dig själv vad som är sant och vad som är dina tankar om vad som är sant, säger David Andersson. Då kommer du börja ”känna igen” dina tankar och uppfatta att du tänker.

När du observerar situationen på ett neutralt sätt tvingas du lämna din egen version för ett ögonblick. Det gör det lättare att skapa distans mellan tanken och dig som ”tänkare”.

Låt inte fantasin flöda

Eftersom vi ofta tar ogrundade tankar på allvar är det lätt att bli upprörd, ledsen eller irriterad även när det egentlig­en inte finns några andra skäl till det än att vi tänkt en tanke.

– Ju mer du hittar på om en neutral situation, desto mer orolig blir du, säger David Andersson, som menar att känslan i stunden är en jättebra barometer på hur sunda tankar du har om något.

Samtidigt är det viktigt att aldrig anklaga dig själv för att du är arg, stressad eller irriterad. Det kommer att skapa ännu mer tankar och få spiralen att snurra vidare med fler negativa känslor som följd. Se i stället känslan som en signal på att det är en bra idé att ”spola tillbaka” din senaste tankekedja och ta reda på vad du tänkt som skapat känslan.

5 sätt att skapa en sund distans till dina tankar

1. Tänk det högt

Om du inte är medveten om dina tankar kan du inte ifrågasätta dem. Tyvärr är tankar ganska lömska och svåra att identifiera när de snurrar runt i huvudet. Säger du tanken högt eller skriver ner den kommer den ut ur huvudet och du kan enkelt granska den objektivt.

2. ”Vad hände egentligen?”

När du är insnurrad i tank­ar och känslor uppstår ofta en stark motivation att göra något åt situationen. David Andersson avråder från detta och menar att det är som att sätta dig och köra bil med ögonbindel. Avstå tills du känner dig mer balanserad och har en sann och tydlig bild av vad som faktiskt har hänt så du inte agerar utifrån felaktiga antag­anden.

3. Du är ingen tankeläsare

Det finns väldigt mycket som du inte vet. Det gäller bland annat vad andra människor tycker, tänker och känner om saker, situationer och dig, samt hur framtiden kommer att bli. När du minns att du inte vet och att mer tänkande inte kommer att leda dig dit du vill blir det lättare att lägga ner grubblandet.

4. Dröm i stället

Det fina med att lyssna på dina tankar är att du kan hejda dig själv när du hamnar i negativa tankespår och tråkiga ”tänk om …”-scenarier.

Använd din vilda fantasi till att i stället tänka ”tänk om …” om det absolut bästa som skulle kunna hända! Påminn dig därefter om att båda alternativen bara finns i ditt huvud, och återkom till verkligheten som är betydligt mindre dramatisk.

5. ”Saltar jag nu?”

När du ”fångat” en tanke, ta reda på om den beskriver något som faktiskt är sant och som har hänt eller kan hända, eller om det bara är gissningar och fantasier.

LINNEA MOLANDER

ARTIKELN HANDLAR OM