SE FRAMÅT

7 skäl att sätta mål

Foto: THINKSTOCK
HÄLSA

Tydliga mål tar dig närmare dina drömmar, men de kan också göra dig lyckligare, lugnare och effektivare.

Det är hög tid att göra verklighet av drömmarna – om inte annat för hälsans skull!

Handlar dina mål om resor, maratonlopp eller bara lite mer tid med vännerna? Vad du än drömmer om gör det stor skillnad för hur ditt liv ser ut.

Dina mål avslöjar dina prioriteringar och påverkar din livskvalitet, och du har mycket att vinna på att ta dem på allvar!

Klokt satta mål gör nämligen inte bara livet enklare utan kan dessutom göra dig lyckligare, mer avslappnad och bättre på att hantera kriser, visar forskning.

Wellness ger dig den ultimata målguiden!

Klara, färdiga, gå!

Du blir lyckligare

Människor som strävar efter något som är viktigt för dem är mycket lyckligare än människor som saknar starka drömmar och ambitioner, menar Sonja Lyubomirsky som är en av världens ledande forskare på lyckostrategier och välbefinnande. Hon säger att det som gör dig lycklig inte i första hand är att nå dina mål utan att ha något att jobba mot som känns viktigt för dig. Många mår till och med sämre när de når sina mål, eftersom de då förlorar riktningen!

Mål ger mening

Människor som inte vet vart de är på väg känner sig ofta vilsna och omotiverade. Att veta vart du ska ger dig en känsla av mening och kontroll i vardagen, och dina mål ger dig något att sträva efter och se fram emot.

Skapar ordning

När du sätter mål behöver du strukturera och planera vägen dit genom att ta reda på förutsättningarna och göra en plan. Det kan låta tråkigt men kommer att hjälpa dig både på vägen mot dina mål och till vardags. Teknikerna du behöver för att nå dina mål har du användning för även i övriga livet.

Du blir effektivare

Ett tydligt mål motiverar dig att fortsätta även när det känns kämpigt. Särskilt viktiga är mindre delmål på vägen som kan ge dig boostar och lyckokickar som håller dig motiverad. Motivation är nämligen inte något du ska vänta på innan du sätter i gång utan något du skapar genom att röra dig framåt.

Bättre krishantering

Det är lätt att tappa riktningen när något jobbigt händer i livet men forskning visar att det under sådana perioder är särskilt viktigt att du håller fast vid dina mål. Det kan till och med göra det lättare att hantera problemen. Sätt upp så stora mål du kan och orkar för att ha något att hålla fast vid när livet är kaotiskt. Stora kriser kan få prioriteringarna att skifta, så kanske behöver några mål bytas ut.

Mindre stress

På vägen mot dina mål behöver du ta ansvar, göra tidsschema, följa upp och ha en struktur. Det innebär att du slipper planera i farten, stressa, multitaska och grubbla över nästa steg – vilket får ditt liv att flyta på smidigare. Allting blir enklare och du blir lugnare när du vet vart du är på väg och vad du behöver göra för att komma dit.

Nya vänner och kontakter

Det är svårt att genomföra ett stort mål alldeles på egen hand. Förmodligen kräver ditt mål att du gör nya saker och kliver ur bekvämlighetszonen. Du behöver ta till dig ny kunskap, försätta dig i nya situationer och be människor om hjälp. Dina nya vänner kommer på köpet!

Tänk på detta när du sätter mål

Vilka positiva effekter du kan vänta dig av dina mål hänger mycket på vilken typ av mål du sätter upp. För att ditt mål ska kännas lockande och få dig att må så bra som möjligt, se till att det är:

1. Autentiskt

Målet måste komma från dig själv och kännas roligt, meningsfullt och viktigt för dig. Gör du något för att du ”borde” eller för att tillfredsställa någon annan kommer det gå betydligt trögare och de positiva effekterna utebli. Sonja Luybomirsky menar att ju bättre ett mål överensstämmer med din personlighet, desto större är sannolikheten att vägen mot målet kommer att kännas givande och få dig att må bra.

2. Lockande

Det är betydligt mer motiverande att låta dina mål handla om vad du vill uppnå i stället för vad du vill slippa. Se därför till att dina mål handlar om sådant som du vill göra, ha, känna och uppleva och inte om sådant som du vill undvika.

3. Flexibelt

Att sätta ett mål är att försöka förutspå framtiden, vilket förstås är lite knepigt. Ibland kan du upptäcka och lära dig saker på vägen som gör att du behöver justera din målbild. Var därför inte rädd för att göra ändringar längs vägen utan se det som en naturlig del av processen.

4. Aktivt

Formulera ditt mål så att det handlar om vad du ska göra för att uppnå det i stället för slutresultatet. Det gör enormt stor skillnad för motivationen att varje dag kunna bocka av att du nått ditt mål i stället för en gång när du är färdig. Du kan till exempel byta ut målet att springa maraton nästa sommar mot att löpträna tre gånger i veckan inför loppet och fira att du nått ditt mål efter varje träningspass!

5. Passionerat

För att lyckas med något utmanande krävs så gott som alltid övning, tålamod och hårt arbete. Ibland behöver du dessutom ta risker, pröva okända vägar och testa utan att veta om det kommer att gå. Då kan det kännas lockande att ge upp, men har du en brinnande passion för det du gör kommer det gå mycket lättare!

LINNEA MOLANDER

ARTIKELN HANDLAR OM